Nikki får medicinsk cannabis
Nikki Kjellsson har levt med multipel skleros, MS, sedan hon var 25. I dag får hon medicinsk cannabis mot symptomen. – Det hjälper till hundra procent med min sömn.
2016 fick Nikki Kjellsson veta att hon har MS. Hon provade flera preparat mot smärtorna, men blev sämre och sämre.
På ett nätforum blev hon tipsad om medicinsk cannabis, men fick nej från sina läkare
Läs mer här:
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/nikki-har-ms-far-medicinsk-cannabis-mot-smartorna
Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.
CBD olja funkar väl lika bra, eller?
Och det är lagligt.
#0:
Jag förstår inte varför läkare fortfarande har hämningar att skriva ut cannabispreparat, medan dom inte har hämningar att skriva ut opioider. När min sambo hade sin ryggoperation, fick hon ett syntetiskt opioid utskrivet som hon blev så illamående av att hon föredrog smärtorna framför illamåendet. När vi googlade efter vad det var för en medicin, läste vi att en är starkare än heroin.
Det är ju sjukt att folk måste resa till Danmark för att få en medicin med behagligare biverkningar.
#1: Nej det fungerar inte lika bra.
#2: Jag håller med - tror att det finns en massa fördomar.
Om det nu tar bort värk och fungerar så är det väl bra med det.
Sen finns det risk att bli ”beroende@ av många andra preparat om det är problemet.
- Redigerat 2022-06-11 15:04 av Pyttelite
#4:
Beroendepotentialet av opioider är dessutom starkare än det av cannabis.
#5: Absolut men de är legitima att använda tyvärr - eller troligen behövs de med.
#6:
Ja, dessa behövs också, för cannabis verkar först och främst på kroniska inflammatoriska smärtor, men inte på akuta smärtor, t.ex. tandvärk.
Läkare borde veta i vilka fall som man bättre skriver ut cannabis och i vilka fall som opioider är bättre och glömma alla fördomar.
#7: Just för MS är ju läkemedlet godkänt så inte nog med att ha en jobbig krämpa så får de drabbade ha kraft över för att argumentera för läkemedel.
Jag är är slut och har ingen drivkraft kvar att kämpa.
Mycket av detta motstånd beror på en massa felaktiga antagande gjorda på 60 och 70 talen. De som håller i trådarna vill inte inse detta. (politiker)
Det finns en stor knarkhysteri kring detta och det är bättre att MS och ALS patienterna lider av smärta och kramper än att men ser problemet och gör något åt detta.
I USA och delar av Europa har man redan insett detta. Men i "Svedala" där…
Godkänt för MS ja men utan subvention och förmån, Sativex kostar mycket.
Senast jag hörde något så kostar det ca 5 000 kronor per månad, eller 60 000 kronor per år.
Vilken pensionär kan betala det?
Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland
#9: Finns det inga möjligheter att få hjälp av patientföreningen- det är riktigt illa att politiker inte hjälper till eller överhuvudtaget lägger sig i medicinska avgöranden.
#9:
Ja, myterna, skrämselpropagandan och falskinformationerna som spreds ut för 60-70 år spökar fortfarande omkring i huvudet på folk. Egentligen är det myter som Harry Anslinger redan uppfann för 90 år.
Det är en oförskämdhet att medicinska preparat som är billiga att tillverka säljs för fantasipriser. Till och med legalt CBD cannabis säljs till priser som motsvarar förbjudet THC cannabis som säljs på svartmarknaden. Preparat som Sativex är ännu dyrare än cannabis som säljs på svartmarknaden.
Vilka möjligheter har sjuka pensionärer att få deras medicin?
Möjlighet 1: att köpa deras medicin från langare på gatan.
Möjlighet 2: att odla själv.
#11: Möjlighet 2 är redan prövad i domstol i år med negativt utfall.
#12:
Båda möjligheterna är saker som man blir dömd för. Brottet är att man vill leva bättre och må bättre med sin sjukdom.
#13: Ja men det är enligt vanlig rättspraxis.
Om det fanns odlare licens att få för de som har diagnos MS eller ALS så vore problemet delvist löst.
ni som är i min ålder ni minnet kvar av en "polisläkare" som hette Nils Bejerot?
https://sv.wikipedia.org/wiki/Nils_Bejerot
I min mening så var han en dj…
Nils Bejerot formade svensk narkotikapolitik efter sina kommunistiska ideal. Allt som kunde förändra sinnet på en individ var farligt enligt Bejerot. Substansen i sig var inte viktig egentligen, det var sinnesstämningen han avskydde. Därför förespråkade han totalt förbud mot allt och startade en kampanj med skambeläggning där man inte gjorde skillnad på en cannabisrökare eller heroinist. Han lyckades även med konststycket att skambelägga de som drack några öl mitt i veckan ibland. Trots att det var lagligt. Han drev frågan om att förbjuda "mellanöl" och lyckades med detta juni 77.
- Redigerat 2022-09-17 05:54 av Farwuq
Visst är det märkligt men jag tror att det kommer att vända.
Här är lite information från Aureum och det är ett stort intresse för framtiden.
Tyskland har legaliserat vissa produkter med cannabis så det kanske finns hopp om förändring.
#15:
Och vad hände när mellanölen förbjöds? Jag citerar:
https://sv.wikipedia.org/wiki/Mellanöl
"När mellanölet senare endast fick säljas på Systembolaget, förlorade ölklassen sin ställning bland ungdomar till följd av minskad tillgänglighet och till förmån för starkölet."
Bravo Bejerot! Så går det när dumskallar styr politiken efter icke rationella tankemönster. Ungdomarna drack starköl i stället för mellanöl. Hade han förväntat att des skulle dricka lättöl?
Cannabisförbudet hade heller inga rationella anledningar. Harry Anslinger började att bekämpa cannabis efter att alkoholen inte längre var förbjuden. Massor av poliser som var sysselsatta med att bekämpa alkoholen var plötsligt onödiga. Därför behövdes det en ny drog att bekämpa. På den tiden konsumerades cannabis i USA huvudsakligen i Jazz klubbar av mörkhyade. Nu hade Anslinger en anledning till att kriminalisera mörkhyade. Cannabisförbudet hade rasistiska anledningar.
Samma sak i Grekland. Grekland har Europas strängaste cannabislagar. Efter det osmanska rikets fall och det efterföljande kriget mellan Grekland och den nybildade turkiska nationen (1919-1922) skedde ett massivt befolkningsutbyte mellan grekiskt födda personer bosatta i delar av Turkiet (främst regionen känd som Anatolien eller Antalya ), och människor av turkiskt ursprung som bosatte sig i Grekland. Eftersom cannabis var turkarnas drog, behövde myndigheterna en anledning till att kriminalisera dom.
Det är tråkigt att forntida rasister fortfarande påverkar cannabis politiken och ställer till med en massa elände.
Ja det är ett elände och det är människor som vill synas som ger sig på något. Det finns fler exempel i vår historia.
Ofta "moralens väktare".
#18:
Moralens väktare borde fundera på hur moraliskt det är om människor inte får den bästa medicinen för deras sjukdom. Men kanske deras tänkande beror på att medicinen inte ger otäcka biverkningar, utan att biverkningarna uppfattas som behagliga av många. Det ska förbjudas.
Den är dessutom billig speciellt om man odlar själv, och det gillas inte av "Big pha…" och av våra korr…. polit… som kanske tjänar en hacka i form av "bidrag" och "sponsring".
#20:
Det är inte bara big pharma som skulle förlora pengar, utan en hel del brancher som säljer konkurrensprodukter och då talar jag inte om produkterna som man gör medicin och droger av. Hampa är en planta som man kan göra tyg, kläder och matolja av. Det skulle man kunna odla på en och samma yta som medicinetna. Det skulle göra varje produkt billigare.
Kläder och väskor av hampa skulle vara bättre för miljön än kläder av bomull, eftersom hampa inte kräver lika mycket behandling med pesticider som bomull. Matolja av hampa är en av de nyttigaste matoljorna. Men precis som att kläder av hampa är dyrare än kläder av bomull, är hampaoljan en av de dyraste oljorna. Tänk om man skulle kunna odla mat, material för kläder och mediciner på en av samma yta. Man skulle kunna tillverka matolja och kläder betydligt billigare. Vem skulle t.ex. köpa solrosolja om man kan få en mycket bättre olja för samma pris? Vem skulle köpa kläder av bomull om man kan få hållbarare kläder av hampa som är bättre för miljön för samma pris?
Man skulle ju kunna säga att bönderna kan ju odla hampa i stället för bomull eller solrosor. Men om man vill odla på det här viset, dvs. att man odlar medicin, mat och material för kläder på det här viset krävs en massa kontroll, för det är ju en planta som man kan göra droger av. Bönderna skulle behöva göra ansökan hos staten för att få odla plantan och sen skulle de bli kontrollerade. Man skulle behöva stängsel där som plantorna odlas, som måste bevakas klockan runt. Det skulle göra saken dyrare igen.
Skulle det vara en planta som skulle få växa i varje trädgård och användas lagligt, skulle dessa problem vara lösta. Medicinerna skulle vara billigare, kläder och matolja också och man skulle göra miljön en tjänst. Man behöver mindre ytor, mindre pesticider. Men så länge folk tror att det är en planta som har rötterna i helvetet (som Harry Anslinger uttryckte det) och inte inser hur idiotiskt det är att få konsumera alkohol, som är skadligare än cannabis, men att staten lägger resurser på att jaga cannabis konsumenter och ställa dom inför rätta, kommer det att förbli som det är nu.
- Redigerat 2022-09-18 16:22 av Condor
Stön vilken soppa.
Hampa växer bra här i Skåne, vi kulle med andra ord kunna göra oss oberoene av en massa miljöovänlig import, men efter som produkterna kommer från "helvetet" så går det inte.
Tala om dubbelmoral från våra usla makthavare.
Sprit är dessutom en stor fara i trafiken och den gör ofta människor otrevliga.
Hampa gör folk mer oföretagsamma och fredliga.
#22: Det finns andra problem med att använda hampa istället för bomull.
#23:
Vilka problem menar du?
#24: Vi har haft den diskussionen tidigare - när det gäller textilier så är det svårt att producera med 100% hampa eftersom den har ett benägenhet till röta.
Det är också energikrävande att skörda hampa.
Se artikel här som exempel:
https://www.land.se/hus-hem/allt-om-hampa-det-miljosmarta-och-taliga-naturmaterialet/
#25:
Det står i artikeln att hampa kan vara känsligt för röta om den inte behandlas på rätt sätt. Men jag tror ändå att fördelarna väger upp den lilla nackdelen. Här i trakten ser vi varje år hampa odlingar, så det är inget olösbart problem.
#26: Men det är mycket energikrävande att skörda så än så länge är det inte ett naturligt val för textilier.
#27:
Det är det som nuförtiden gör kläder av hampa dyrare. Som exempel, en jeans av ett bra märke, t.ex. Levi Strauss, kostar omkring 100 euro, men pga aktioner får man dom ofta för ungefär 70. En jeans som är tillverkad av hampa kostar ungefär 130 euro.
Men om man skulle göra kläder, mecicin och matolja av samma plantor, skulle det se lita annorlunda ut. Den delen av plantan som man använder för att tillverka kläder, skulle vara en biprodukt när man tillverkar mediciner.
#28: vi får hoppas på ändring att det finns alternativ vilket jag så smått ser att det börjar finnas.
#29:
Eftersom Sverige verkar att få en högerregering har jag svårt att tro att läget ändrar sig till det bättre.
Politiker är politiker oavsett färg. Jag lider således av massivt "politikerförakt".
De ser till sig själva först. Den dagen någon i ledande ställning säger att jag får odla själv utan restriktioner, då…
…är jag troligen redan död.