Försök med CBD-olja
Jag har beställt CBD-olja, det ska bli kul att se hur det förlöper och om det hjälper.
Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland
Ja det ska bli spännande att höra både hur det används och hur det verkar.
/Maria
Nyyyyfiken, blir jag… Hur använder du oljan? Vad är den bra för?
Kolla på Scandinavian hemp.
https://scandinavianhemp.se/
Jag tänker ta den mot MS.
Intressant! Delge oss gärna!
tja… Jag sover nog lite jämnare…
🤔
#0 Nu har det ju gått ett tag. Hur funkar det nu?
Själv har jag börjat med "morfinplåster" och är på upptrappning.
Det verkar funka ganska bra. Det ger ju en jämnare dos än citodontopparna.
/Maria
Idag har jag satt på plåster med 15 mikrogram. Första veckan var 5 och andra veckan hade jag 10 och nu hoppas jag att taket är nått.
/Maria
Det fungerar nog, med CBD, det är värt ett försök åtminstone, även om det inte är billigt.
Vad kostar det?
/Maria
https://scandinavianhemp.se/cbd-produkter/
769+49 i frakt.
D.v.s. dyrt, men börja med något billigare, det finns andra produkter.
Och andra leverantörer.
#10 Jag ska ha detta i åtanke.
Idag har jag börjat med Gabapentin i kombination men plåstren så vi får väl se om det kan ha effekt. Jag blev också sjukskriven i 3 veckor vilket känns behövligt just nu.
/Maria
Gabapentin tog jag i början, men det funkade inte så bra.
Du talar om morfinplåster? Funkar de bra? Sen skrev du "15 mikrogram", är det inte lite väl lite om det nu är morfin?
🤔
Har inte en susning när det gäller plåster. Jag började med 5 och har ökat till 10 och nu 15. Vill helst inte ha för starkt.
/Maria
Kollade nu på paketen och det utsöndras 15 mikrogram per timme.
/Maria
Hur går det för dig med din olja nu?
/Maria
Tja… jag tar några droppar varje dag, men något mirakel har inte inträffat.
Det är dock fullt möjligt jag kunde varit sju-resor värre utan dem.
Ok hoppas att du kan få någon lindring till slut.
/Maria
CBD-olja hjälper mig att halvera mitt intag av Citodon.
Bara det är värt mycket.
👍
#18 Oj det låter ju väldigt positivt🙂
Själv har jag inte tagit några Citodon på flera veckor känns det som. Har heller inte känt av att jag varit utan så jag har ju inte blivit beroende vilket jag varit lite rädd för.
/Maria
Beroende av opiaterna i Citodon har jag varit länge, det är därför mycket bra att jag - i genomsnitt - halverat dosen.,
👍
Jättebra🙂
/Maria
Har du någon länk till vart du har köpt oljan? Jag får inte den tidigare länken att fungera.
/Maria
Här köpte jag min olja: https://scandinavianhemp.se/
Ah, tack så mycket.
/Maria
Jag genomgår nu en återhämtning av hjärnan efter många år med benso. Vet någon om detta kan hjälpa mina besvär med inre skakningar, svaghet och diverse allsköns symtom som kan göra en galen? Kan det lugna mitt hyperaktiva nervsystem?
Jag har också börjat med cbdoljan nu och är mycket positiv. Tar tre droppar på morgonen och märker en markant förbättring Av ork och humör på jobbet efter tre dagars användning. Det känns underbart att äntligen prova någonting när det inte finns medicin för mig. Diagnos primärprogressiv ms juni 2013. Jag köpte 20 ml från Jacobs apotek för 295.- ingen frakt.
Jag stoppar i mig ca sju droppar om dagen, jag har också pp ms.
Tar du allt på en gång? Har du tagit upp cbd med din/någon neurolog? Jag frågade den jag har träffat och hon hade inget att säga om saken. Hon vill att jag ska ta något antidepp, men jag har inget att säga om det… Vi har inte så ofta kontakt.
Jag frågade en ST-neurolog han bara nickade, men sade inte ett ord i saken.
Jag har inte talat - vad jag minns - med min huvudläkare /överläkaren om CBD.
Överläkaren har vid två tillfällen tagit upp frågan om antidepp SSRI, jag svarade nej, direkt. Jag kan tänka mig s.k. behovsmedicinering, men inte konstant stå på rävgift som SSRI.
Jag har sett resultat i min omgivning om hur mycket det bryter ner människor, så… nej tack.
Fast man får inte glömma att SSRI-preparat har hjälpt m¨ånga människor att kunna leva drägliga liv.
/Maria
Det är fullt möjligt, men jag säger nej - enligt mina egna erfarenheter av min omgivning.
#30 Jag har stått på SSRI i många år, och vill gärna fortsätta med det. Det kan vara svårt att sätta in, och sätta ut, men tiden däremellan har fungerat mycket bra. Har haft det väldigt jobbigt, och utan detta så skulle jag nog inte fungera. Men visst skulle jag helst slippa.
Det måste finnas andra preparat än dessa vidriga.
Jag vill egentligen ha behovsmedicinering.
Alla upplever ju inte de som vidriga utan snarare en livlina.
/Maria
#25 Har du provat med betablockerare, t ex Metoprolol?
ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.
Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .
Medis på Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.
Betablockerare som Metoprolol trodde jag att man fick mot högt blodtryck..? Menar du att det också fungerar som antidepp?
Nej men det fungerar mot darrningar o hjärtklappning.
ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.
Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .
Medis på Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.
Jag vet inte riktigt vad jag tycker, ibland hjälper det, och ibland inte. Det får inte bort mina inre skakningar och andra neurologiska besvär. Men det hjälper ganska bra när jag ska lägga mig, och behöver lugn och ro. Känner att hjärtklappningen lugnar ned sig, och jag kan somna ganska snabbt.
Cbd-funderingar; Nu har jag tagit tre oljedroppar på mornarna i tre veckor. Jag känner att jag orkar mer när det kommer till humöret och kognitiva intryck och det är ju mycket positivt. Men kroppen, då, den har inte fått mer ork som märks. Och den liksom surrande, durrande känsla jag har i ben och armar tycks ha blivit tydligare och det känns som en negativ effekt. En konstig grej är att mina känslofattiga tår liksom vaknade till den första veckan och fick lite friskare, röd nyans och det stack lite ytligt som nålstick. Men nu har tårna domnat av igen. Och mina tarmar som varit tröööööga arbetar sedan en vecka på högfart= Gasbuller och avföring i expresstakt. Känner ni igen det här?
#39 Jag upplever också att det inte hjälper de fysiska besvären när det surrar och vibrerar inombords. Men det gör mig lite lugnare, speciellt när jag ska sova. I ren desperation så tog jag mer av dropparna, men då blev det bara obehagligt, och vissa besvär blev värre. Så man får nog testa sig fram för att se hur många droppar man ska ta.
Hittade denna länk när jag googlade och inte blir man klokare😉
https://www.dagensmedicin.se/artiklar/2017/04/05/tveksam-effekt-av-cannabisolja-havdar-experter/
/Maria
Kanske vill de ha försökspersoner… Jag slänger iväg ett mail till Spinalis för att kolla.
Och så här blev det snabba avarer; Hej, Tack för ditt brev avseende medicinsk cannabis. Spinalis avser att under 2018 genomföra en klinisk studie för att efterse effekterna av medicinsk cannabis hos personer som har nervsmärta. Dock kommer endast patienter som har en förvärvad ryggmärgsskada och som bor i vårt upptagningsområde att bli aktuella för medverkan i studien. Patienter som bor utanför vårt upptagningsområde, eller som bor i vårt upptagningsområde med andra diagnoser, är inte aktuella för cannabisstudien. Om du vill gå vidare och har en önskan att få tillgång till medicinsk cannabis för din smärta så får du höra av dig till din egen läkare och be att han/hon ansöker om licensförskrivning. Med vänlig hälsning Fredrik von Kieseritzky/ Claes Hultling Leg läk, docent, Neurologkliniken, Karolinska Universitetssjukhuset i Solna VD Stiftelsen Spinalis
CBD hjälpte inte mig ett dugg!
Totalt värdelöst tyvärr
#44 Vad tog du det för?
/Maria
Läste precis att läkemedelsverket ska sätta stopp för försäljningen.
http://www.gp.se/nyheter/g%C3%B6teborg/cannabisolja-f%C3%B6rbjuds-av-l%C3%A4kemedelsverket-1.5532739
/Maria
Jo jag vet, svenskarna går emot alla andra civiliserade länder.
Jag är väldigt kluven för jag tycker Sverige är ett bra föredöme med vår hårda kontroll på vad som får kallas läkemedel eller inte.
Det borde ju inte vara några större problem att få det godkänt om man går efter gällande regler och inte säljer som hälsokost.
/Maria
Jag tror inte att läkemedelsverken våra grannländer, i norden och det i Tyskland skulle vara mer inkompetent än det svenska.
Jag vet inte hur det fungerar där men det handlar ju mycket om ekonomi och dessa företag tjänar pengar på produkter som inte genomgått gängse tester.
/Maria
Det är inte enbart ekonomi, det är en fråga om monopol på produkter som vissa läkemedelsbolag har.
Pfizer förser mig gladeligen dagligen med läkemedel som är narkotikaklassificerade utrikes men inte här.
Jag är som sagt inte insatt men det innebär ju kostnader och studier för att få något godkänt och då kan man inte kringgå detta genom att kalla produkten något annat tycker jag.
/Maria
Jag har funderat på detta först så påstår bolaget att det har en effekt på vissa sjukdomar (då är det ett läkemedel och då är tillsynsmyndigheten läkemedelsverket - men senare hävdar man istället att det är ett kosttillskott, och på det sättet kunna gå runt läkemedelsverket. Vad jag har hört så har det testats i USA samma mängd i olika flaskor, men då fått ut olika mängd av substansen, vilket skulle göra det väldigt svårt att kunna dosera. Att forska på detta kostar pengar och de pengarna har inte de bolagen som saluför CBD idag. England ligger långt framme där kanske sista steget
UK gets first publicly available dedicated cannabis research facility
UK research into the use of cannabidiol to treat brain tumours
Cannabis-derived medication shows promise in Phase 2 clinical study
Clinical Trials
The Brain Tumour Charity and Cancer Research UK (CRUK) are jointly funding clinical trials for brain tumours.
==============================================================================================================================================================================================================================================================================================================================================
A Cure Can't Wait
Our research strategy, A Cure Can't Wait, outlines our priorities over the next five years as we strive to create a world where brain tumours are defeated
https://www.thebraintumourcharity.org/our-research/a-cure-cant-wait/
===========================================================================================================================================================================================================================================================
Då får vi hoppas att det kommer något bra ut ifrån dessa studier i England.
/Maria
Jo man får hoppas på det bästa för oss svårt sjuka; britterna är nämligen inte dummare än svenskarna.
Det handlar väl inte om dumhet?
Ingen skulle vara tacksammare än jag då jag fortfarande har svårt att hitta smärtlindring som fungerar.
/Maria
Internationell forskning om medicinsk cannabis - Malou Efter tio (TV4)
Är CBD-olja ett kosttillstkott, knark eller läkemedel? - Malou Efter tio (TV4)
#57 #58 Tack för länkarna. Nu har jag lyssnat och ja tycker det är bra att det drivs evidensbaserad forskning så att man vet vad man får om man köper eller får recept. Det verkar ju variera stort i den deklarerade innehållsförteckningen idag.
/Maria
Man hinner dö, innan det finns cannabispreparat med läkemedelsförmån i detta riket.
#60 Tack och lov så vet man inte det😉
Det verkar i alla fall gå framåt med forskningen och det ligger säkert i allas intresse då efterfrågan verkar vara enorm.
/Maria
Ja med sådan vrak som undertecknad, så nog finns det en marknad, det är helt klart.
Men betala det utan förmån det klarar jag inte. Min neurologöverläkare skulle kunna skriva ut det till mig, men det kostar ca 50 000,- per år, och det klarar jag inte av på något sätt.
Det är samma här.
/Maria
Märkligt att gravt sjuka ska behandlas så.
#64 Jag tror inte alls det handlar om den enskilde patienten. Jag är optimist och tror att det kommer bli bra efter alla studier
/Maria
Det som jag tycker låter lite underligt är att man ha något som man inte riktigt vet vad det egentligen är, än mer underligt blir det då man hävdar att det är läkare som skriver ut det (fb grupp gällande ep tyvärr) -att ge sig in i sådana diskussioner är helt meningslösa
Bobby
Nu har jag testat CDB olja ett tag och det kunde lika gärna varit vatten i dropparna för min del så det är inget jag kommer fortsätta med. Jag skulle förmodligen behöva det verksamma, förbjudna ämnet THC i dropparna för effekt då jag hoppades det skulle lindra smärta.
Just nu är jag sjukskriven.
/Maria
Det är likadant här, CBD är inget som biter på mig.
Hittade detta på nätet. Man har publicerat en studie i Lancet där man påvisat samband mellan cannabis och psykos.
https://www.expressen.se/nyheter/studie-visar-cannabis-okar-risken-for-psykos/
/Maria
Det kan tänkas att människor med latent psykos dras mer till droger än andra.
Så kan det kanske vara men att då släppa loss ett såpass farligt ämne i samhället kan vara förödande tycker jag.
Endast medicinsk cannabis borde få förekomma (anser jag)
/Maria
Vi får se vad som händer på "andra sidan pölen".
Hoppas det går fort, har idag påbörjat smärtlindring i form av Treo Comp (tål ej Paracetamol) pga min lungcancer som nu börjat kännas.
#73 Kan de inte ens ge dig rent kodein, 25 mg tabletter?
Treo Comp lär innehålla:
500 mg acetylsalicylsyra
50 mg koffein
30 mg kodeinfosfathemihydrat
Ofta så är det kombinationen i Treocomp som kodein/acetylsalicylsyra eller som i Citodon paracetamol och kodein som ger en extra effekt.
/Maria
Jo jag själv kör med olika kombinationer,
men det blir mest Citodon.
Jag ska som alternativ köpa lite Treo och blanda med kodeinpillren.
Ja testa det och se om det kan ge effekt.
/Maria
Gammal tråd det här. Ja äter fortfarande Gabapendin ×3. Sedan har jag Oxynorm och Citodon kombinerat med Stesolid för muskelavslappning. Det är det enda som hjälper tyvärr.
/Maria
Jag knaprar mina piller som tidigare.
#79 Samma här. Jag ska däremot göra en ny MR av halsryggen där jag har diskbråck för att se hur det står till.
MR hjärna ser däremot ut som den har gjort hela tiden efter operationen.
/Maria
Denna cbd oljan har hjälpt mig supermycket. Kan varmt rekommendera den. Bra pris och väldigt hög kvalitet: https://cannabislight.se/kategori/hampaolja-extrakt/
#81: jag har ppms och provade Cbd-droppar för fyra år sedan och vill minnas att jag kände mig klarare i skallen, fokuserad och stark. Men fick ingen positiv respons på mina kroppssymptom.
Sen försvann de väl från leverantören, eller hur det var.
Nu har jag mest besvär av balansproblem och värst är något som neurologen benämner ”ms-kram”. Det är som en smärtsam kramp i vänster sida.
Tänker att jag kanske ska prova de där dropparna…
Vad tar du dem för?