Annons:
Etiketttips-och-råd
Läst 2406 ggr
Eda
2018-01-05 13:27

Tyngdtäcken för bättre sömn

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 4
Förhandsgranskning av bild 2 av 4
Förhandsgranskning av bild 3 av 4
Förhandsgranskning av bild 4 av 4

Foton från Varsams hemsida

Tyngdtäcken finns i varierande material och kallas bl.a. för tyngd-, kedje-, boll-, sömn-, kastanje- och fibertäcken. De är rogivande samt minskar ångest för många med neurologiska sjukdomar och används för bättre sömn! ALLA blir dock inte hjälpta!
Många med sömnproblem, beroende på de mest skilda orsaker, blir hjälpta av tyngdtäcken.

Var tredje svensk sover illa. Föreskrivning av receptbelagd sömnmedicin har ökat med 40 procent sedan år 2000 i Sverige och de vore väl bra om fler blir hjälpta utan sömnmedel! 

I min blogg har jag skrivit om dessa täcken och också om andra tyngdprodukter, vad de innehåller, vilken hjälp de kan ge, var de går att köpa, tvättråd och ev. föreskrivning.

Eftersom tyngdtäcken är dyra och inte alla med sömnproblem som skulle behöva dessa täcken får sådana föreskrivna finns också länk till hur man själv kan sy ett kedjetäcke.  

Läs vidare: https://handikapptips.wordpress.com/2018/01/03/vad-som-ar-bra-med-tyngdtacken/

♿ Blogg om hjälpmedel & aktiviteter vid funktionsnedsättning. www.handikapptips.wordpress.com

👗 Blogg om tips på kläder & handarbeten vid funktionsnedsättning. www.textilochtips.wordpress.com

🌺Bloggarna är ideella, jag säljer inget och har ingen ersättning från butiker.

Annons:
parsley
2018-01-05 13:48
#1

Hoppas ärttäcket blir bra!

Farwuq
2018-01-18 08:04
#2

Jag får nöja mig med Zolpidem.

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

Eda
2018-01-19 10:52
#3

Ja, nu är det bara att ta fram vågen  samt symaskinen och sätta igång.
Jag tänker börja med att tillverka ett tyngdtäcke på 8 kg och testa!

♿ Blogg om hjälpmedel & aktiviteter vid funktionsnedsättning. www.handikapptips.wordpress.com

👗 Blogg om tips på kläder & handarbeten vid funktionsnedsättning. www.textilochtips.wordpress.com

🌺Bloggarna är ideella, jag säljer inget och har ingen ersättning från butiker.

Agnetachristina
2018-01-21 07:30
#4

Stickspår angående tyngd… jag har ett örngott som jag fyllt med kastanjer (plockade i nån park…) och det använder jag som liten lokal tyngd på kroppen vid värk och obehagskänslor. T.ex. på diafragman där jag ofta får kramp, på huvudet vid nervsmärteattacker m.m. Funkar även som stöd i sängen under olika kroppsdelar.

Eda
2018-02-07 16:02
#5

Nu är ärttäcket klart! 
Jag hade lite problem med att få ner det först i överdraget och sen i en lakanspåse, men till sist blev det ett öppningsbart fodral och bäddning med enkellakan.

Länk till blogginlägget Hur man kan sy ett billigt tyngdtäcke: https://textilochtips.wordpress.com/2018/02/01/sy-ett-billigt-tyngdtacke-fyllt-med-artor/

♿ Blogg om hjälpmedel & aktiviteter vid funktionsnedsättning. www.handikapptips.wordpress.com

👗 Blogg om tips på kläder & handarbeten vid funktionsnedsättning. www.textilochtips.wordpress.com

🌺Bloggarna är ideella, jag säljer inget och har ingen ersättning från butiker.

Denna kommentar har tagits bort.
Annons:
Eda
2019-09-26 15:18
#7

Foto: Sleepify

NYHET - RINGTÄCKEN! Det finns nu en ny svensk variant av tyngdtäcken, där tyngderna består av stålringar som var och en ligger insydda i ett fack. 

Fördelar med täcket; det skramlar inte, täcket tynger inte ner fötter och hals, hålet i ringarnas mitt gör att täcket blir svalare och får högre andningsförmåga och täcket går att tvätta. En ytterligare fördel är att blixtlåset som delar täcket ligger på tvären så man slipper få det mot ansiktet. 

Mer om täcket och var det går att köpa står i mitt blogginlägg om: "Vad som är bra med tyngdtäcken" Se: https://handikapptips.wordpress.com/2018/01/03/vad-som-ar-bra-med-tyngdtacken/

♿ Blogg om hjälpmedel & aktiviteter vid funktionsnedsättning. www.handikapptips.wordpress.com

👗 Blogg om tips på kläder & handarbeten vid funktionsnedsättning. www.textilochtips.wordpress.com

🌺Bloggarna är ideella, jag säljer inget och har ingen ersättning från butiker.

Maria
2020-10-31 07:31
#8

Förr hade man ju oftast mycket tyngre filtar på sig. Ofta yllefiltar och överlakan t.ex och idag fluffiga duntäcken så jag kan förstå det här med tyngden att det är rogivande.

Kan fortfarande minnas när morsan stoppade om mig med den tunga filten (ovanför överlakanet).

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Upp till toppen
Annons: