Allmänt

Studiepatient

2014-11-02 11:29 #0 av: Maria

Jag har fått en förfrågan från neurologen om jag vill medverka som en studiepatient för blivande neurologer.

De ska få träffa "riktiga" patienter för att intervjua och göra neurologiska undersökningar på och jag tackade givetvis JAGlad

Två gånger ska jag till neurologen. En gång nu i december och en gång i januari. Varje besök tar cirka 2 timmar.

Det ska bli spännande och jag ska skriva härinne och berätta.

/Maria

Anmäl
2014-11-04 12:01 #1 av: Farwuq

Fint att du ställer upp för nästa generation läkare.

Blomma

Den vilda glädje jag kände när jag var sexton och hittade en oöppnad flaska brännvin i snön vid fotbollsplan, är tyvärr utom räckhåll idag.

V:  för Astrologi M:  för Astronomi, Beroenden, Existens, Filosofi & Finland

Anmäl
2014-11-04 13:17 #2 av: Maria

Ja, det känns som ganska viktigt.

/Maria

Anmäl
2014-11-19 18:37 #3 av: powerofthebass

Bra. Har själv låtit studenter vara med under mina undersökningar.
Sen har jag deltagit i en hjärtundersöknimg ( forskning) som de gjorde i lund.
När jag fick frågan på posten tackade jag genast ja. Summan man fick la jag till hjärtforskning . Om jag kommer ihåg rätt nu .

Anmäl
2014-11-19 19:38 #4 av: Maria

Jag har glömt att skrivaSkämtar

Jag fick i alla fall träffa två blivande läkare uppdelat på en timme vardera. Det var också med en annan student och en examinator vid varje undersökning.

Jag fick svara på alla frågor, bara inte tala om min diagnos och vilka mediciner jag äter.

Det var en neurologisk kroppslig undersökning och sedan en massa frågor. Samma upprepades med student två. Ganska svårt att svara på frågor så att man inte avslöjar sig.

Jag har ju själv arbetat med populationsstudier på Göteborgs Universitet i många år så jag vet att man gärna vill att folk ställer upp.

/Maria

Anmäl
2015-02-08 11:14 #5 av: vallhund

Blomma

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

Anmäl
2015-02-08 11:44 #6 av: Maria

Jag har blivit uppringd igen och ska tillbaka nu i slutet av månaden för att träffa två blivande neurologer ännu en gång.

Förra gången så var det en av "eleverna" som ställde exakt rätt diagnos efter en timma. Det var imponerande.

/Maria

Anmäl
2015-02-08 13:01 #7 av: Farwuq

Tummen upp

Den vilda glädje jag kände när jag var sexton och hittade en oöppnad flaska brännvin i snön vid fotbollsplan, är tyvärr utom räckhåll idag.

Anmäl
2017-03-01 21:10 #8 av: Aleya

Åh jag hade önskat att bli en sådan patient som du maria. Har du fått vara det fler gånger?

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

Anmäl
2017-03-01 21:21 #9 av: Maria

Det var en gammal trådSkämtar

Ja, jag har varit där flera gånger sedan dess och har två nya inbokade tider. Proffspatient haha

/Maria

Anmäl
2017-03-11 07:34 #10 av: Maria

Jag får betalt dessutom för tiden jag avsätter.Glad

/Maria

Anmäl
2017-03-11 08:32 #11 av: Farwuq

Det var inte illa.
Mig har de inte frågat.

Anmäl
2017-03-11 08:40 #12 av: Maria

Det kanske beror på att Sahlgrenska är ett universitetssjukhus med stark sammankoppling mellan studier och kliniskt arbete.

/Maria

Anmäl
2017-03-13 16:30 #13 av: Farwuq

#12 Det samma gäller nog här i Lund med.

Anmäl
2017-03-13 17:00 #14 av: Maria

#13 Ja med all säkerhet. 

Jag vet inte varför just jag har blivit tillfrågad men de jag har mött (som också är med vid examinationer) har alla blandade diagnoser som MS, Parkinson osv.

Kanske de väljer ut de som har "skolboksformen" av diagnos. Vissa människor har ju en massa andra diagnoser och besvär på toppen av sin sjukdom och de kanske inte är så lämpade.

Jag bara gissar...

/Maria

Anmäl
2017-03-13 18:56 #15 av: Farwuq

Nja... Men är det inte som så, att de »udda« är intressantare ur utbildningssynpunkt?

Funderar

Anmäl
2017-03-13 19:01 #16 av: Maria

Jo så är det säkert men det beror nog på vilken nivå de är i som utbildning.

/Maria

Anmäl
2017-03-14 06:46 #17 av: Farwuq

Du har nog rätt.
Man börjar med det typiska, sen tar man det atypiska.
Skrattar

Anmäl
2017-04-11 06:18 #18 av: Maria

Jag ska iväg idag nu på morgonen. De blivande läkarna brukar vara så nervösa så jag hoppas innerligt att de går bra för dem.

Jag ska göra mitt bästaSkämtar

/Maria

Anmäl
2017-04-11 06:25 #19 av: Farwuq

Tummen upp

Du får tala lugnade med dem.

Anmäl
2017-04-11 07:30 #20 av: Aleya

#18 det går nog bara fint. När studenter ska göra undersökning på mig så brukar jag bara sitta och säga att ni båda får pröva om ni vill för jag är inte känslig på nått vis.

Så dom brukar gilla mig som patient. ☺

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

Anmäl
2017-04-12 08:36 #21 av: Maria

Det gick jättebra.

De tar först anamnesen och sedan gör de en neurologisk status (undersökning) och utifrån detta så ska de försöka hitta vad som felas. De har en timme på sig.

/Maria

Anmäl
2017-04-13 02:51 #22 av: Farwuq

Tummen upp Det går nog bra.

Anmäl
2017-10-03 16:16 #23 av: Maria

Nu har jag ytterligare två tillfällen bokade. 

Jag undrar hur många gånger jag varit där nu? HmmFunderar

/Maria

Anmäl
2017-10-17 10:34 #24 av: shiba123

Eftersom du får komma tillbaka är de nog mycket nöjda med dig. Du förklarar nog på ett bra sätt,  och  som gör att de förstår hur du upplever  dina besvär.

Anmäl
2017-10-17 11:06 #25 av: Maria

Vi är ju en hel gäng med patienter som de anlitar och det är vår respektive läkare som bedömt lämpligheten om jag fattat rätt. Alla med olika diagnoser.
Det är i allafall spännande ;-)

/Maria

Anmäl
2017-10-17 16:22 #26 av: shiba123

Samtidigt så har ni då kanske möjlighet att ställa egna frågor?  Ett läkarbesök brukar inte räcka till, och ibland hinner man inte fråga om allt. 

Anmäl
2017-10-17 16:41 #27 av: Maria

#26 Nej inte alls. 

Det är två "elever" varav den ene bara lyssnar och en examinator. De gör en kroppslig undersökning och ställer frågor vilka jag får svara på allt utom medicinering/behandling. Det hela tar en timme. Sedan är det oftast en omgång till.

Efter så ska "eleven" summera ihop sina iakttagelser och förhoppningsvis komma fram till en diagnos eller i närheten. Ibland sitter jag med och ibland inte. Det beror lite på examinatorn tror jag.

Även om jag så att säga spelar nyckelrollen så handlar det enbart om hur man resonerar sig fram till vad det kan vara för fel på mig. Jag får bara svara på frågor och berätta bakgrund.

Jag har turen att ha en mycket bra läkare på neurologen så mina problem får jag ta med honom.

/Maria

Anmäl
2018-01-09 08:40 #28 av: Maria

Nu var det dags på torsdag (11/1) igenGlad

/Maria

Anmäl
2018-01-12 07:14 #29 av: Maria

Nu var det gjort och det gick bra.

Det var två tjejer denna gången och vid den ena genomgången fick jag vara med men inte vid den andra.

Hon resonerade sig fram till vad mitt problem var och hon tog placeringen i hjärnan bra.

Det kallas "praktiska prov" i kursen neurologi på termin 7.

/Maria

Anmäl
2018-01-18 08:02 #30 av: Farwuq

Intressant, så borde man göra här med
Man gör det kanske, men jag har inte hört talas om det.

Anmäl
2018-01-18 08:05 #31 av: Maria

Jag gissar att det görs både här och där, där läkarstudenter utbildas. De har ju olika kurser de ska gå igenom under sin utbildning och därefter examination.

/Maria

Anmäl
2018-03-14 12:00 #32 av: Maria

Nu har jag två nya tider bokade under våren med sammanlagd fyra kandidater.

/Maria

Anmäl
2018-03-14 13:00 #33 av: vallhund

Blomma

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

Anmäl
2018-03-14 13:53 #34 av: Farwuq

Tummen upp

Anmäl
2018-04-12 16:26 #35 av: Maria

Idag har jag träffat de första två kandidaterna och som vanligt så blir jag imponerad av hur duktiga de är.

Så jag har gått igenom två undersökningar i neurologisk statusSkrattar

/Maria

Anmäl
2018-05-05 18:49 #36 av: Maria

Nu har jag fått extratider inbokade då de har många studenter just nu vilket är lovande med tanke på brister i vården.

/Maria

Anmäl
2018-05-06 10:14 #37 av: Farwuq

Så kul.

Anmäl
2018-05-27 11:22 #38 av: Maria

På torsdag är det terminens sista examination så jag gissar att det kanske blir till hösten igen eller nästa vår.

/Maria

Anmäl
2018-10-16 14:18 #39 av: Maria

Jag hade rätt i gissningen för nu har jag två nya besök inbokade.  22 november ska jag träffa två studenter och 17 januari två tillSkämtar

(Jag har denna tråden som en slags extra påminnelse även om jag kommer att få en kallelse)

/Maria

Anmäl
2018-11-21 07:04 #40 av: Maria

Imorgon är det dags igenGlad

/Maria

Anmäl
2019-01-17 06:11 #41 av: Maria

Så var det dags igen klockan åttaGlad

/Maria

Anmäl
2019-11-08 07:52 #42 av: Maria

Återigen har jag två inbokade tider. En i nästa vecka och en i januari.

Jag börjar kunna detta nuSkrattar

/Maria

Anmäl
2019-11-13 17:23 #43 av: Maria

Så nu var det gjort idag. 

Som vanligt var vi flera patienter med olika diagnoser som satt i väntrummet som skulle agera testpatienter.Glad

/Maria

Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.