Annons:
Etikettallmänt
Läst 7534 ggr
Maria
11/2/14, 11:29 AM

Studiepatient

Jag har fått en förfrågan från neurologen om jag vill medverka som en studiepatient för blivande neurologer.

De ska få träffa "riktiga" patienter för att intervjua och göra neurologiska undersökningar på och jag tackade givetvis JA🙂

Två gånger ska jag till neurologen. En gång nu i december och en gång i januari. Varje besök tar cirka 2 timmar.

Det ska bli spännande och jag ska skriva härinne och berätta.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Annons:
Farwuq
11/4/14, 12:01 PM
#1

Fint att du ställer upp för nästa generation läkare.

🌺

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

Maria
11/4/14, 1:17 PM
#2

Ja, det känns som ganska viktigt.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

powerofthebass
11/19/14, 6:37 PM
#3

Bra. Har själv låtit studenter vara med under mina undersökningar. Sen har jag deltagit i en hjärtundersöknimg ( forskning) som de gjorde i lund. När jag fick frågan på posten tackade jag genast ja. Summan man fick la jag till hjärtforskning . Om jag kommer ihåg rätt nu .

Obiter dictum .**_ Ut pictura poesis, 
**_

Maria
11/19/14, 7:38 PM
#4

Jag har glömt att skriva😉

Jag fick i alla fall träffa två blivande läkare uppdelat på en timme vardera. Det var också med en annan student och en examinator vid varje undersökning.

Jag fick svara på alla frågor, bara inte tala om min diagnos och vilka mediciner jag äter.

Det var en neurologisk kroppslig undersökning och sedan en massa frågor. Samma upprepades med student två. Ganska svårt att svara på frågor så att man inte avslöjar sig.

Jag har ju själv arbetat med populationsstudier på Göteborgs Universitet i många år så jag vet att man gärna vill att folk ställer upp.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

vallhund
2/8/15, 11:14 AM
#5

🌺

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

Maria
2/8/15, 11:44 AM
#6

Jag har blivit uppringd igen och ska tillbaka nu i slutet av månaden för att träffa två blivande neurologer ännu en gång.

Förra gången så var det en av "eleverna" som ställde exakt rätt diagnos efter en timma. Det var imponerande.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Annons:
Farwuq
2/8/15, 1:01 PM
#7

👍

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

Aleya
3/1/17, 9:10 PM
#8

Åh jag hade önskat att bli en sådan patient som du maria. Har du fått vara det fler gånger?

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

Maria
3/1/17, 9:21 PM
#9

Det var en gammal tråd😉

Ja, jag har varit där flera gånger sedan dess och har två nya inbokade tider. Proffspatient haha

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Maria
3/11/17, 7:34 AM
#10

Jag får betalt dessutom för tiden jag avsätter.🙂

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Farwuq
3/11/17, 8:32 AM
#11

Det var inte illa.
Mig har de inte frågat.

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

Maria
3/11/17, 8:40 AM
#12

Det kanske beror på att Sahlgrenska är ett universitetssjukhus med stark sammankoppling mellan studier och kliniskt arbete.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Farwuq
3/13/17, 4:30 PM
#13

#12 Det samma gäller nog här i Lund med.

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

Annons:
Maria
3/13/17, 5:00 PM
#14

#13 Ja med all säkerhet. 

Jag vet inte varför just jag har blivit tillfrågad men de jag har mött (som också är med vid examinationer) har alla blandade diagnoser som MS, Parkinson osv.

Kanske de väljer ut de som har "skolboksformen" av diagnos. Vissa människor har ju en massa andra diagnoser och besvär på toppen av sin sjukdom och de kanske inte är så lämpade.

Jag bara gissar…

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Farwuq
3/13/17, 6:56 PM
#15

Nja… Men är det inte som så, att de »udda« är intressantare ur utbildningssynpunkt?

🤔

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

Maria
3/13/17, 7:01 PM
#16

Jo så är det säkert men det beror nog på vilken nivå de är i som utbildning.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Farwuq
3/14/17, 6:46 AM
#17

Du har nog rätt.
Man börjar med det typiska, sen tar man det atypiska.
😃

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

Maria
4/11/17, 6:18 AM
#18

Jag ska iväg idag nu på morgonen. De blivande läkarna brukar vara så nervösa så jag hoppas innerligt att de går bra för dem.

Jag ska göra mitt bästa😉

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Farwuq
4/11/17, 6:25 AM
#19

👍

Du får tala lugnade med dem.

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

Aleya
4/11/17, 7:30 AM
#20

#18 det går nog bara fint. När studenter ska göra undersökning på mig så brukar jag bara sitta och säga att ni båda får pröva om ni vill för jag är inte känslig på nått vis. Så dom brukar gilla mig som patient. ☺

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

Annons:
Maria
4/12/17, 8:36 AM
#21

Det gick jättebra.

De tar först anamnesen och sedan gör de en neurologisk status (undersökning) och utifrån detta så ska de försöka hitta vad som felas. De har en timme på sig.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Farwuq
4/13/17, 2:51 AM
#22

👍 Det går nog bra.

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

Maria
10/3/17, 4:16 PM
#23

Nu har jag ytterligare två tillfällen bokade. 

Jag undrar hur många gånger jag varit där nu? Hmm🤔

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

shiba123
10/17/17, 10:34 AM
#24

Eftersom du får komma tillbaka är de nog mycket nöjda med dig. Du förklarar nog på ett bra sätt,  och  som gör att de förstår hur du upplever  dina besvär.

Maria
10/17/17, 11:06 AM
#25

Vi är ju en hel gäng med patienter som de anlitar och det är vår respektive läkare som bedömt lämpligheten om jag fattat rätt. Alla med olika diagnoser. Det är i allafall spännande ;-)

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

shiba123
10/17/17, 4:22 PM
#26

Samtidigt så har ni då kanske möjlighet att ställa egna frågor?  Ett läkarbesök brukar inte räcka till, och ibland hinner man inte fråga om allt.

Maria
10/17/17, 4:41 PM
#27

#26 Nej inte alls. 

Det är två "elever" varav den ene bara lyssnar och en examinator. De gör en kroppslig undersökning och ställer frågor vilka jag får svara på allt utom medicinering/behandling. Det hela tar en timme. Sedan är det oftast en omgång till.

Efter så ska "eleven" summera ihop sina iakttagelser och förhoppningsvis komma fram till en diagnos eller i närheten. Ibland sitter jag med och ibland inte. Det beror lite på examinatorn tror jag.

Även om jag så att säga spelar nyckelrollen så handlar det enbart om hur man resonerar sig fram till vad det kan vara för fel på mig. Jag får bara svara på frågor och berätta bakgrund.

Jag har turen att ha en mycket bra läkare på neurologen så mina problem får jag ta med honom.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Annons:
Maria
1/9/18, 8:40 AM
#28

Nu var det dags på torsdag (11/1) igen🙂

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Maria
1/12/18, 7:14 AM
#29

Nu var det gjort och det gick bra.

Det var två tjejer denna gången och vid den ena genomgången fick jag vara med men inte vid den andra.

Hon resonerade sig fram till vad mitt problem var och hon tog placeringen i hjärnan bra.

Det kallas "praktiska prov" i kursen neurologi på termin 7.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Farwuq
1/18/18, 8:02 AM
#30

Intressant, så borde man göra här med
Man gör det kanske, men jag har inte hört talas om det.

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

Maria
1/18/18, 8:05 AM
#31

Jag gissar att det görs både här och där, där läkarstudenter utbildas. De har ju olika kurser de ska gå igenom under sin utbildning och därefter examination.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Maria
3/14/18, 12:00 PM
#32

Nu har jag två nya tider bokade under våren med sammanlagd fyra kandidater.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

vallhund
3/14/18, 1:00 PM
#33

🌺

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

Farwuq
3/14/18, 1:53 PM
#34

👍

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

Annons:
Maria
4/12/18, 4:26 PM
#35

Idag har jag träffat de första två kandidaterna och som vanligt så blir jag imponerad av hur duktiga de är.

Så jag har gått igenom två undersökningar i neurologisk status😃

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Maria
5/5/18, 6:49 PM
#36

Nu har jag fått extratider inbokade då de har många studenter just nu vilket är lovande med tanke på brister i vården.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Farwuq
5/6/18, 10:14 AM
#37

Så kul.

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

Maria
5/27/18, 11:22 AM
#38

På torsdag är det terminens sista examination så jag gissar att det kanske blir till hösten igen eller nästa vår.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Maria
10/16/18, 2:18 PM
#39

Jag hade rätt i gissningen för nu har jag två nya besök inbokade.  22 november ska jag träffa två studenter och 17 januari två till😉

(Jag har denna tråden som en slags extra påminnelse även om jag kommer att få en kallelse)

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Maria
11/21/18, 7:04 AM
#40

Imorgon är det dags igen🙂

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Maria
1/17/19, 6:11 AM
#41

Så var det dags igen klockan åtta🙂

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Annons:
Maria
11/8/19, 7:52 AM
#42

Återigen har jag två inbokade tider. En i nästa vecka och en i januari.

Jag börjar kunna detta nu😃

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Maria
11/13/19, 5:23 PM
#43

Så nu var det gjort idag. 

Som vanligt var vi flera patienter med olika diagnoser som satt i väntrummet som skulle agera testpatienter.🙂

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

vallhund
11/14/19, 5:20 PM
#44

Varför kan man inte skicka ett ❤️?

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

Maria
11/14/19, 6:51 PM
#45

#44 Jag fattar inte riktigt. Skicka vaddå?

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Maria
2/5/20, 9:06 AM
#46

Jag var på ett nytt besök med nya kandidater i januari så nu gissar jag att det dröjer dryga halvåret innan det blir nya examinationer.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Maria
10/19/20, 2:13 PM
#47

Nu har det varit lugn på fronten vad det gäller detta på grund av Corona såklart så vi får väl se vad som händer framöver.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Upp till toppen
Annons: