Smärtlindring
Jag har problem med huvudvärk som strålar ut i skuldra och vänster arm. Vissa dagar så bedrövligt att jag inte ens kan fungera.
Min neurolog tror det är nervsmärta kombinerat med diskbråck i halskotpelaren och jag inväntar magnetröntgen av huvud och halsrygg snart. Brukar göra det en gång om året numera.
Jag har smärtlindring i form av Gabapentin och morfinplåster som jag höjt dosen på det senaste. Jag har Citodon vid behov och ibland så tar jag det tillsammans med Stesolid för att få en muskelavslappning men det vågar jag inte ta så ofta och då endast nattetid då jag blir lite bedövad.
Hur har ni andra det med smärta? Har ni någon smärtlindring som fungerar för er?
/Maria
Det är någon form av nervsmärta jag har tror neurologen.
Dessutom har jag diskbråck i halskotpelaren men enligt en ortoped inte redo för operation. Jag ska göra en MR igen på skalle och halsrygg så vi får väl se vad som händer i år.
/Maria
MR visade bra resultat. Samma som tidigare. En liten förändring som inte blivit större och samma diskbråck i halskotorna men som heller inte blivit värre.
Jag har nu höjt dosen Gabapentin och ska fasa ut plåstren vilket är skönt då jag inte tror att det gör någon nämnvärd nytta. Dessutom så är de ju beroendeframkallande och det vill jag helst undvika.
Citodon vid behov ska jag fortfarande ha.
/Maria
Det vet i sjutton om det är någon förändring😕
/Maria
Jag har hört mer än en person som sagt att diskbråck blivit bättre av zonterapi. Dock vet jag inte hur man avgör vem som är bra på denna typ av behandling. Det verkar variera. Och alla har inte heller blivit hjälpta.
Akupunktur har jag provat men mitt stora problem är ändå huvudvärken som är nervsmärta som är svårt att få bukt med. Jag är med i en grupp på Facebook för just hjärntumörpatienter och jag är inte ensam om detta problem.
/Maria
Fy attan. Inget verkar hjälpa…
/Maria
Provat Paraflex för muskelavslappning?
#8 Tack ja det är en i mängden jag provat utan större hjälp tyvärr.
/Maria
Har pratat med min neurolog igen.
Jag har nog provat alla de former av smärtlindring som finns känns det som.
Även starkare medel som Oxycodone, Ketogan, Morfin osv.
Jag har testat sjukgymnastik, varmbassäng, TENS, akupunktur.
Nu ska jag i alla fall testa varmbassäng igen och träffa sjukgymnast igen på ett nytt ställe så jag får bara hoppas.😉
/Maria
Tack och lov så har jag blivit sjukskriven i två veckor. Det har varit och är så jobbigt just nu.
Jag har även sökt sjukersättning på 75% istället för de 50% jag har idag.
Handläggningstiden är minst 4 månader.
/Maria
Ibland blir man förvånad. Jag har redan fått svar från försäkringskassan trots att handläggaren jag pratade med sa minst 4 månader.
Jag fick avslag förstås😕 Man menar att mina 50% och med redan godkänt högriskskydd är tillräckligt. Jag kan ju i och för sig förstå det men samtidigt så arbetar jag kanske egentligen bara 25% om man räknar ut det på ett år. Jag tycker det är så himla besvärande (läs pinsamt) att ringa och sjukanmäla mig så ofta. Jag skäms inför mina arbetskamrater fast jag vet att jag inte borde.
Men det är som det är…
/Maria
Förstår dig precis Maria! Det är tufft att vara sjuk.
Hej Maria! Jag har haft precis samma besvär med huvudvärk, nackvärk och skulderblad som strålar ut i armen. (Plus andra kraftiga symtom) Detta kan bero på dold skelning, alltså en liten skillnad i var dina ögon tittar. Skelningen kan vara så liten så optiker inte upptäckter den.(så var det för mig) Utlösande orsaker är bland annat neurologiska sjukdomar, stroke, hjärnskakning etc. Din hjärntumör kan ha utlöst skelningen. Skelningen behandlas med prismaglasögon.
#14 Tack för tipset men jag har varit hos ögonläkare så det känns som om jag kommit till vägs ände😃
/Maria
Hej igen! OBS! Ögonläkare har skrämmande nog dålig kunskap av dold skelning (iallafall många). Jag var själv hos ögonläkare men denne testade inte ens om jag hade dold skelning. Jag skriver en bok om hela denna problematik, utifrån en patients synvinkel. Dold skelning är kraftigt underdiagnostiserat och en skapar ett enormt lidande för patienter. Besvären kan såklart komma av annan orsak men det är värt att undersöka saken. Om problemet är dold skelning kan behandling kraftigt reducera dina symptom. Du behöver komma till en Ortoptist för att få ögonen undersökta. Symptomen varierar kraftigt från patient till patient, men stämmer något av detta på dig? • yrsel / hjärndimma • illamående • smärta ögon/ögonområde eller torra ögon • spänningar / tryck bihålor • spänningar / smärta käkar • nack, axlar, övre rygg spänningar / stelhet / smärta • huvudvärk / migrän • ljuskänslighet • oförklarlig oro / ångest • överväldigad av folkmassor, bilkörning (visuell stimuli) • läs- och koncentrationssvårigheter
Det enda som stämmer med mig är huvudvärken och den visuella stimulin men det har ju med min hjärnskada att göra.
Mina ögon är väl undersökta efter min skalloperation och jag har bland annat viss nystagmus och man testade skelning men jag minns inte hur så jag känner att problemet inte ligger där faktiskt men tack för dina funderingar.
/Maria
Hej! Okej, förstår. Då lämnar vi ögonen :) Ett sista ord är att en undersökning hos skelningsexpert kan förändra livet. Det gjorde det för mig. De besvär du beskriver är typiska för problem med dold skelning efter hjärnskada. Hoppas du hittar något som förbättrar situationen framåt!
#18 Det kan också vara så att den lilla lilla skelningen bara manifesteras när man blir trött och därför blir extra svår att upptäcka.
# 19, helt riktigt. Just dold skelning är väldigt svårt att upptäcka, så riktigt lurigt.
Kan dold skelning uppstå spontant?
/Maria
#19 PS. I mitt fall gjorde en korrigering av ögonställning på endast 0,57 grader så att nästan alla mina "kroniska" muskelsmärtor försvann i nacke, axel och huvud. Nästan omöjligt att upptäcka, går inte att se med blotta ögat.
Tack. Jag ska ha detta i åtanke.
/Maria
#22 Fantastiskt att en så liten korrigering gett dig så god hjälp!
Jag har ju dessvärre inga muskelsmärtor utan nervsmärtor har man konstaterat så det kanske är lite skillnad ändå.
/Maria
Sorry, slarvigt uttryckt av mig. Det är nervsmärtor och inget annat. Dolda skelningar irriterar trigeminus-nerven (5:e kranialnerven). Nerven grenar ut sig i ögon/panna, bihålor, käkar och nacke. När nerven störs bildas "refferd pain" i dessa områden (även närliggande områden kan påverkas, ex. axel, skulderblad, arm, nyckelben, bröst, hals). Ingenting hjälper (långvarigt) mot detta förut korrigering av skelningen. Ungefär 80% av symtomen reduceras i snitt, men vissa blir helt symptomfria.
Ok, jag ska fråga om detta nästa gång.
/Maria
Hoppas det ger något! Skriv om du har funderingar, är ganska insatt.
PS. Du kan testa att bryta samsynen genom att sätta på en ögonlapp på ett av ögonen någon dag (eller några timmar). Om du känner att det påverkar huvudvärk etc. indikerar det tydligt att symptomen kommer från ögonen. Även om du inget känner kan du kolla upp ögonen, det är inte alla som känner att ögonlappen funkar. För mig funkade det dock, men viss migränlinkande huvudvärk försvann tex. inte.
Nu ska jag i alla fall för "hundrade" gången till en ny sjukgymnast imorgon.
Ska försöka påpeka ordentligt att jag är där för smärtan och inte för något annat.
Förra gången så försökte man ifrågasätta min stappliga gång och balans och tyckte att jag borde ha blivit bättre eftersom jag gjorde framsteg i början efter operationen.
Läste sedan i min journal att hon skrivit kvinna med hjärnhinnetumör. Det var ju helt fel. Min tumör satt mitt i skallen och tryckte mot hjärnstammen så min balans räknas som hjärnskada eller skada efter strålning. Jag har tränat balans jättemycket och blir förmodligen inte bättre än så här. Det har jag inga problem med.
Jag får försöka uttrycka mig bättre😉
/Maria
Jag har fått ett bra program av den nya sjukgymnasten som faktiskt lyssnade ordentligt och jag är mer rörlig men smärtan är samma som tidigare.
Ska börja med Oxycontin imorgon . Jag har ätit det tidigare med det var flera år sedan sist så jag tar vad jag kan få.
/Maria
StyrkeKram på dig Maria.
Tack
/Maria
💐
Idag fick jag recept på Oxikodon så nu har jag ett litet apotek hemma😃
/Maria
Jag känner igen det där, jag har också ett apotek här hemma. Ibland känns det som man är ett experiment inom vården, en liten försökskanin. Jag har nästan get upp hoppet om att bli fri från denna problematiska smärtan. Ska man se något positivt med detta, så kommer det i skov iaf. Går dock inte en dag utan smärta. Orkar inte och vill inte testa fler preparat nu. Känns som jag provat alla det sorter. Så jag får nog göra som de säger och försöka (lära) leva med den. Tycker även att du har provat det många olika preparat. Hoppas så för din skull Maria, att du ska få en lättare tillvaro. Styrkekram på dig 🤗💐
Tack så mycket och jag önskar dig detsamma🙂
Jag känner mig faktiskt inte som en försökskanin utan jag tycker de har försökt att hjälpa mig hur mycket som helst och jag ser det som en stor förmån att ha fått testa mig fram för då vet jag i alla fall vilka preparat som inte hjälper😉
Jag har en väldigt förstående läkare.
/Maria
Skönt att höra Maria. Jag har nog bara tankar av hopplöshet och sorg över att inget som testats eller försökts med hjälper. Kanske så småningom kommer orken, lusten och kraften tillbaka. Önskar dig allt gott och lycka till.
Oxycodon hjälper ta bort de värsta smärttopparna men samtidigt så blir jag ju inte i form till att gå till jobbet när jag tagit dessa. Så det löser så att säga ett problem men inte ett annat.
Mina frånvarodagar lär ju inte bli färre. Jag får prata med min chef.
/Maria
Kram på dig 💐
Jag har varit sjukskriven i tre veckor nu och har fått förlängt en månad till och det känns faktiskt välbehövligt fastän ganska trist.
Har även fått högt blodtryck igen så nu har jag tre blodtrycksmediciner så jag hoppas att det ska hjälpa.
Efter hjärnskakning, hjärnhinneinflammation, elak hjärntumör så har jag ingen lust att få en stroke också😃
/Maria
En vecka efter inlägget ovan så åkte jag på en sepsis och fick t.om ligga i respirator. Det verkar inte ta slut😉
Jag är fortfarande ganska så risig förutom huvudvärken men det skall väl ge med sig.
/Maria
Själv har jag diskbråck i nacken detta gör högra armen domnar bort och får värk i hela armen ut i 3 fingrar. Tappar styrkan i hö armen tappar lätt saker. Läkare har inte änds nämnt rönken trots att jag sa att jag ville få det. Hoppas du får bra hjälp ts och får bukt på detta 👍
#43 Aj då. Vad besvärligt. Hur upptäcktes ditt diskbråck? Mina hittades vid just röntgen av halskotpelaren.
/Maria
44 Ja du det har jag påpekat lite till läkaren 😒 Hur kan dom veta exakt sjukgymnast/rehab där även hon sa att jag har diskbråck o kotorna 5 o 6 hur ser man det 😳 Lite övningar var det ända som hon kunde konstatera det på. Jag har även börjat träna lite styrketräning för bygga upp mer muskler. Här får man inte mycket hjälp lite utskriven medicin sen är allt bra anser dom. Jag har vart 3 gånger ang min smärta hänvisas till rehab varje gång. Nu har jag tröttnat på gå til vårdcentral mer om nacken har tjatat om den i 3 års tid även en knöl som anses vara fettknöl som växt mer vill dom titta närmare på. Här gör dom väl inte för mycket om man inte ringer varje vecka å sån är inte jag :-)