Ms-kram?
Jag har ppms, diagnos 2013, har haft hålliknande smärta i vänster sida i ca 3 år. Neurologen har hänvisat till hälsocentralen och jag har remitterats runt till alla möjliga avdelningar och gjort massor av undersökningar under åren. Ingen förklaring till mina besvär, som bara blir värre… Har provat Gabapentin, Baklofen, Paraflex, Ipren. Vid mitt senaste besök hos neurologen sa hon att mina besvär är relaterade till ms och jag ska få en ny MR till våren. Fick Saroten. Vid besöket pratade jag med en sköterska som gav mig en benämning på besvären; ms-kram. Någon som har erfarenhet av detta? Vad fick ni för medicin? Finns det något sätt att lindra plågan?
Jag har ppms, diagnos 2011.
Ppms har så många "ansikten", ingen är den andra lik.
Jag har bl.a. en massa olika smärtproblem, nedsatt syn och hörsel m.m.
Något som liknar ditt med "håll" har jag inte riktigt.
Mediciner: bl.a. Kodein, Lyrica, Baklofen, Citodon. Plus en del att sova på.
Saroten gör mig så torr i munnen att jag inte kan ta dem.
Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland
Vill veta lite mer hur MS kan te sig? Symptom och så. Fötstår dock om ni inte orkar förklara.
Jag har primär progressiv variant av ms. För mig började symptomen med att vänster fot inte hängde med riktigt. Så gick det vidare med känslobortfall högre upp i båda benen, som porlande iskallt vatten, ungefär. Växelvis med en brännande känsla. Vidare balansproblem, bortdomnade tår, nervsmärtor lite här och där. Så sedan för något år tillbaka viker sig benen helt ibland. Tilltagande muskelsvaghet. Ständigt kissnödig, okontrollerbar tarm. Håll i vänster sida. Händerna fungerar inte finmotoriskt, darrar. Hjärnan fungerar inte som förr, lite trögare, känslig för syn- och ljudintryck, trött av sociala situationer. Problem med minnet. Jag går in i mig själv, blir som en zombie när hjärnan når sin gräns såväl vid fysisk ansträngning som när omgivningen pockar på min uppmärksamhet. Vid varje steg jag tar måste jag säg till mig själv att lyfta och sätta ned fötterna vilket gör att jag inte kan ta in andra intryck och inte kan interagera vid gång. Så har jag hela tiden en liksom durrande känsla eller vibration i huvud och kropp, inte ett ljud direkt, svårt att förklara… Jag arbetar nu 50% som lärare och planerar att göra det så länge hjärnan orkar och benen bär. Jag mår som bäst på jobbet då jag glömmer bort mig själv och koncentrerar mig på alla härliga ungar. Mina två söner bidrar till att jag håller humöret uppe i övrigt. Jag har det som sämst en ledig dag med bara sällskap av mig själv.
Oj. Tack för bra inlägg. Hoppas du har det bra trots allt. 💐
#3 Mycket av det känner jag igen.
Försämrad syn och hörsel. Allt såpass mycket att jag inte får köra bil.
Balansen är skadad, värk i hela kroppen, problem med »kisseriet«, kan bli kissnödig på någon enstaka minut och då gäller det att ha en toa nära.
Förstoppning.
»Kallt vatten« som plötsligt kan rinna rakt igenom kroppen.
Finmotoriken är så dålig att jag inte kan skriva förhand, får lätt kramper när jag skriver mer än något enstaka ord.
Minne etc. är väldigt dåligt. Helt mosig i hjärnan.
Vinglar och stapplar lite när jag går, svårt att stå stilla utan stöd.
Jobbar 75% som statlig tjänsteman, men kan ta några extra timma ledigt per vecka för akupunktur.
I princip kan man säga att allt jag gjorde automatiskt innan det får jag göra mer eller mindre manuellt numera.
Har en annan neurologisk och kronisk sjukdom. Är nervös att det ska bli något mer, alltså utvecklas nya diagnoser och ännu mer besvärliga symptom. Känner igen mkt av det ni skriver här. Fast kan ju också bero på min grundsjukdom med. Ska in och göra grundlig MR snart, ej fått tid. Men fått remiss och står även på deras väntelista/kölista.
Jag hoppas det går bra för dig och att du slipper något ännu värre.
#7 tack så mkt för din omtanke Farwuq 💐