Neurologiska sjukdomar iFokus

Neurologiska sjukdomar

Etikett: utredningar
Läst 3725 ggr
blåbärspajen
0

Mrt hjärna

Om man gör en MRT hjärna av en anledning kan man då se om man har MS? Även fast man inte gjorde röntgen pga MS?

Maria
3

Jag är osäker på om man tittar efter andra diagnoser än just det man undersökts för.

Dessutom så krävs det lite mer än just magnetröntgen för att ställa diagnosen MS.

/Maria

blåbärspajen
0

Jo men jag gjorde en mrt hjärna för 2 år sedan men då för nåt annat, inte MS..

Maria
0

Vad jag förstår som du skriver i din andra tråd så håller du på med en neurologisk utredning så du får väl se vad den läkaren säger.

Skulle man misstänka MS så gissar jag att du får göra en ny MR.

/Maria

blåbärspajen
0

Jo jag har precis gjort en ny MRT men bara funderar på om dom kunde sett nått för 2 år sen..

Maria
2

Du får väl fråga nästa gång du är på besök.

/Maria

blåbärspajen
0

Ja det kommer jag göra men bara undrar om nån här visste

Farwuq
1

Man gjorde MRT på mig plus att man tog »ryggmärgsprov« (lumbalpunktion) och en del andra tester. För att fastställa min MS.

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

Maria
1

#7 Ja precis. Det krävs mer än en MR för att fastställa diagnos.

/Maria

blåbärspajen
0

#8 är du säker? Har nu gjort en ny MRT hjärna och nu säger dom att jag inte har MS. Dom försökte göra ett ryggmärgsprov men misslyckades och nu gör dom inte ett till.. har ju massa tecken på MS, även skadad synnerv.. men dom lägger nu utredningen även fast jag mår sjukt dåligt :(

blåbärspajen
0

Jag får inte ens komma tillbaka till neurologen utan fick bara ett brev på posten

Maria
0

Kan du inte skicka en egenremiss till neurologen?

/Maria

Farwuq
1

Inte komma tillbaka?

Hos oss, i Skåne, var det inga brev; jag kallades till överläkaren och hon tog ett snack med mig och tog ett prov i ryggen för säkerhets skull. Sen överfölls jag av en massa andra saker som sjukgymnaster etc. etc.
👍🌺

Maria
0

Varför kommer man inte göra ett nytt försök när det misslyckades? Fick du något svar på det?

/Maria

blåbärspajen
0

#13 Ne inget svar alls.. hon sa när jag var där att dom skulle ta ett nytt prov nästa gång men det blir ju ingen nästa gång.. fattar ingenting.

Maria
0

Jag tycker absolut att du ska kontakta dom igen så att du får svar på dina frågor.

/Maria

Farwuq
0

Klart du ska på dem igen, har du blivit lovad ett fastställande prov ,så tycker jag att du ska få det.

Konvalj
0

Styrke kramar. Stå på dig, fast jag vet att det inte alltid är så enkelt (tar av/på ens krafter).

Konvalj
0

Hur går allt går för dig?

blåbärspajen
0

#18 hej jadu det går inte jättebra. Har gett upp om att få nån hjälp.. Har förlorat mitt jobb också pga detta men ska nu börja jobba halvtid.. Får se hur de går.. jobbigt att inte veta vad det är..

Maria
0

Har du kontaktat neurologen igen? Har du gjort någon egenremiss?

/Maria

Konvalj
1

#19 styrkekramar till dig. Vet inte vad du har. Men förstår väl att det är jobbigt. Det är inte lätt att verken ha smärta eller ständigt söka/be om hjälp. Man får stå ut med en hel del och kämpa sig fram, även stå på sig. Önskar dig soligahälsningar

Konvalj
0

#19 förlåt för sent svar.

blåbärspajen
0

#20 ja jag försökte ta kontakt  med dom men dom sa att det var onödigt att göra fler tester. Har inte skickat en egen remiss.. tror ingen kommer lyssna ändå.

Maria
0

Då har man väl uteslutit MS om jag fattar saken rätt.

/Maria

blåbärspajen
0

#24 ja MS eller ALS har dom uteslutit.

Maria
1

#25 Vad skönt🙂

/Maria

blåbärspajen
0

#26 ja verkligen :)

Farwuq
0

De bägge är ett h*lv*t*. Jag har MS och min mor dog i ALS.

blåbärspajen
0

#28 usch va tråkigt :( det är inga roliga sjukdomar..

Maria
0

Min svärmor dog i ALS och fick diagnosen ganska så sent.

/Maria

Maria
0

Hur går det för dig Blåbärspajen?

/Maria

shiba123
0

Om du bor i närheten av en större stad så finns det kanske någon privatläkare som kan hjälpa dig?

blåbärspajen
0

#31 Det går inte alls bra, tappar styrkan i hela kroppen och vet inte varför :( vet inte vad jag ska göra..

blåbärspajen
0

#32 ja kanske men frågan är vad för läkare jag ska gå till..

blåbärspajen
0

Mamma skickade  mig till en homeopat och han sa att det kunde vara borrelia eller nåt med min rygg men är väldigt tveksam till homeopater.. vet inte vad jag ska tro..

Maria
5

En homeopat är ingen läkare så vänd dig till vården.

Hör av dig till neurologen igen och berätta att du har blivit sämre.

/Maria

blåbärspajen
0

Har nu testat styrkan hos sjukgymnast och den har minskat i både armar, ben och fötter :( blir även helt slut och skakis efter 5 minuters promenad som sjukgymnasten också kollade.. har fått sluta min utbildning eftersom jag inte har kraft i kroppen och kan inte jobba med det jag jobbat med innan. Står nu helt handfallen och vet inte vart jag ska vända mig. Får inte sjukskrivning eftersom jag inte har en diagnos och måste ta alla jobb när jag är med i AMS oavsett om jag kan lyfta tungt eller inte.. mina pengar börja ta slut.. vad gör man i detta läget?!

Maria
6

Fast sjukskrivning har ju inte med diagnos att göra egentligen. Har du svårt att röra sig så borde ju en läkare kunna sjukskriva dig.

/Maria

Maria
0

Hur går det?

/Maria

blåbärspajen
0

#39 Det går inte alls bra tyvärr..  men ska till läkaren imorgon och hoppas på att få hjälp. Är så sjukt trött just nu att jag knappt orkar vara uppe.. 

Men har gått hos en sjukgymnast och hon och läkaren tycker att det är väldigt konstigt att jag tappar kraften i kroppen efter väldigt lite ansträngning. Så jag hoppas verkligen att läkaren lyssnar imorgon.

Maria
1

Hur gick det hos läkaren?

/Maria

blåbärspajen
0

#41 han ska skicka en remiss till en annan neurolog så skönt att det händer nåt.

Men fattar inte vad det här kan va :(

Maria
1

Vad bra att det händer något.

/Maria

Maria
0

Hur har det gått med den remiss?

/Maria

blåbärspajen
0

#44 tack för att du frågar, han har skickat den men har inte fått något svar än.. men hoppas det inte tar för lång tid..

För tillfället är jag lite bättre, men vet att det kommer bli sämre igen snart och det verkar gå fortare än innan :(

Maria
0

Hur har det gått för dig?

/Maria

blåbärspajen
0

dåligt, väntar fortfarande på att jag ska få komma till neurologen… har inte hört något från dom…

Maria
0

#47 Har du ringt och tjatat?

/Maria

blåbärspajen
0

Jag har tjatat på läkare i 1 år men inget händer………

Maria
0

Du måste väl kunna få svar på hur remissen behandlats och vad som händer med den?

/Maria

blåbärspajen
0

jag har frågat min läkare men han vet inte, han väntar också på svar från dom..

Men får väl ringa till dom kanske, varför jag nu ska behöva gör det..

Maria
2

Jag hade ringt.

Jag brukar alltid "ligga på" när det är något jag väntar på. Ibland inbillar jag mig att de skyndar på för att slippa att "den tjatiga" ska ringa igen😉

/Maria

blåbärspajen
0

#52 nu har jag ringt till neurologen för jag läste i journalen att jag skulle fått komma innan juni men det har jag ju inte fått. Men dom sa att jag får komma efter sommaren tidigast.. yey

Maria
0

Då har din remiss i alla fall blivit omhändertagen och du finns på väntelistan men himla trist att det ska dröja så. 😕

Jag fick en remiss skickad för cirka tre veckor sedan till magnetröntgen skalle/halsrygg och ska göra den redan på onsdag.

/Maria

Farwuq
0

Nu är det semestertider, jag ska till överläkaren - på neurologen - men först i augusti.

Maria
0

Jag har tur för min läkare har alltid sen semester på hösten så han är tillgänglig hela sommaren.

/Maria

Marsvinethillevi
0

Jag gjorde en magnetröntgen av hjärnan pga att jag fick en synnervsinflammation, jag hade inga tecken på MS och behövde inte göra fler undersökningar eller uppföljdningar. Framförallt gör man en magnetröntgen av hjärnan och om den visar tecken på MS kan man gå vidare med resterande undersökningar, om man inte har symtom som man tror kommer från ryggmärgen. Så jo, man kan se tecken på MS henom endast röntgen av hjärna.

blåbärspajen
0

#57 ok vad menar du med symtom från ryggmärgen?