Neurologiska sjukdomar iFokus

Neurologiska sjukdomar

Etiketttips-och-råd
Läst 6058 ggr
Kickan58
0

PLMD & PLMS

Finns det någon som har nån form av råd att ge gällande det som rubriker anger?

Jag har både och av ovanstående och får för lite sömn.
Har provat järn, b12-B6, magnesium, D-vitamin och har även fått
MadoPark Quick Mite.  Det sistnämnda hjälpte ett  tag för att sen sluta
verka (kroppen vande sig) De andra har också hjälpt kortvarigt.

Jag sparkar i sängen ett antal timmar innan jag slutligen somnar  och även
under sömnen. Kan sparka även sittandes på buss, vid teaterbesök etc .

Agnetachristina
0

Hej! Jag har ingen av dina diagnoser men ppms. Jag sover på jordat lakan sedan ca 1,5 år och tycker att det hjälper mig med mina benproblem = fläckvisa känslobortfall, iskalla porlande känslor o.dyl. Kanske kan det vara något? Kolla exempel på länken: http://www.mednature.se/category/vi-ar-jordade/ Hälsningar från Agneta

Kickan58
0

Tack ska kolla länken!

[helga21]
1

Har du kollat alla dina blodvärden inklusive järn ferritin, det kan var lågt även om hb är normalt och så b12 och folsyra.

http://www.webmd.com/sleep-disorders/periodic-limb-movement-disorder

Mandra
1

Det här är ganska knepigt eftersom både vetenskap och läkare blandar ihop den här sjukdomen med RLS (restless-legs-syndrom). Och man drar ofta alltid ihop över en kam. Ett ex på det finns i den länk som anges i #3. Här sägs att järnbrist kan orsaka PLM - men det är nog det enda stället jag sett det på. Normalt brukar man säga att detta INTE är en orsak till PLM - men väl till RLS.
Jag lider av svår PLMW W betyder i vaket tillstånd och har gjort det i 34 år. Först hade jag diagnosen "spänningssyndrom" och sedan 10 år tillbaks har jag diagnosen RLS. Men jag lider alltså av PLMW. Och detta är inte ovanligt. Denna sammanblandning. RLS (WED) och PLM är 2 olika sjukdomar, som fungerar lite olika i kroppen. Det har delvis olika orsaker också. Det kräver också olika medicinering.
Jag tror att det är svårt, i Sverige idag, att få diagnosen PLM - eftersom det överlag inte ses som en sjukdom egentligen. Inte förrän man börjar lida av väldigt stor sömnbrist som det räknas som en sjukdom.
Det bästa sättet att få rätt på vad som är vad (förhoppningsvis) är att göra test på sömnklinik. Men det är banne mig ingen garanti eftersom  man fortfarande vet ganska lite om dessa sjukdomar och också blandar ihop dem, blandar ihop medicinering och forskar på dem samtidigt som om  de är samma sak.

Jag tror inte t ex att järn- och mineraltillskott hjälper vid PLM, men det gör det ibland vid RLS.
Man kan behöva högre doser av vissa mediciner när man har PLM - men det är troligen svårt att få det, eftersom RLS-patienter inte tål dessa höga doser.
Så det är något av en snårskog detta och inte lätt att reda ut.

Ytterligare komplikation är att många med RLS också har PLM (80%) - men det motsatta gäller inte. Det är många fler som lider av PLM  och de riskerar inte att få RLS (hur de nu vet det egentligen - men det stämmer ivf på mig).

Det bästa man kan göra är att först göra ett sömntest och ta det där ifrån. Man behöver ofta prova sig fram. Ofta kan man bli en hel del hjälpt om man lyckas reda ut orsaken till just sin PLM och försöka gå på orsaken istället. Det har jag gjort med bra resultat - inte fullgott dock.
Om du vill kan jag ta fram en lista på möjliga orsaker. :)

Mandra
0

Jag har precis fått lära mig att natriumbrist kan orsaka muskelkramper, ja t.o.m. regelrätta epilepsianfall. Jag lider inte av järnbrist eller någon annan mineralbrist - men det här kan mkt väl stämma in på mig.
Natrium får man i sig av att äta salt - vilket de säger att man ska äta mindre av. Kan dom ha fel?
En del tror det. Hittade följande intressanta artikel skriven av en svensk professor, som visar att brist på salt även kan vara skadligt på många andra sätt:

http://www.kostdemokrati.se/ulfljungblad/2012/11/04/saltbrist-kan-ge-cirkulationskollaps-och-plotslig-dod-och-kanske-orsakar-lagt-saltintag-dessutom-hogt-blodtryck/

Kickan58
0

Har genomfört sömntest, hade då inga sparkar innan så det blev visst mindre sparkar än vanligt under den testnatten, och efter sömntestet togs blodprov som nån nämnt i tråden och har inte ens den bristen. Men jag har valt att ta Folsyra med B6, B12och vet inte om det har nån inverkan. Magnesium, ska man visst vara väldigt sparsam med att inta, det försvinner inte ur kroppen på samma sätt som ex järntillskott. Har genom sömnproblemen, svårt att somna fått insomningstabletter och här kommer nåt nytt efter att ha testat insomningstablett Ivomane. Tar jag en Ivomane när benen är igång så försvinner bensparkarna, men om jag tar Ivomane i förebyggande syfte så sätter det igång sparkarna !!

Sparkar avsevärt mindre numer innan insomning . Och tilläggas ska att
insomningstabletter kan jag ta 2 ggr en vecka och nästa gång kanske 1 tbl en till två veckor senare, alltså inte regelbundet.

Mandra
0

Det är välbekant bland människor som har PLMD att vissa mediciner försvårar besvären, vissa lindrar dem - MEN det är olika mediciner för olika människor. Vilket gör det hela väldigt knepigt. Det enda man kan göra är att man provar sig fram.

Och varför får du inte ta insomningstabletter varje natt?

Kickan58
0

Mandra, jag behöver inte ta varje natt.  Sparkar mindre innan sömnen el sparkar inte alls och då tar jag ingen tablett. När jag gjorde det vid ett tillfälle satte jag istället igång sparkar :(  Jag tar när sparkeländet satt igång och det behövs mer sällan. Kan bero på dom tabletter i kombination med vitamintillskottet.