Elvanse/sertralin m.m
Hej! Jag är väldigt ny här och hoppas kunna få svar på mina frågor. Jag har adhd och har börjat medicinera alldeles nyligen med elvanse (provade concerta och equasym men de gav ingen effekt, utan endast ångest) Nu när jag testat elvanse i en vecka så är effekten total och den är bra på alla sätt och vis, dock håller effekten absolut inte i 14 timmar som det påstås. Har en låg dos nu i början (30 mg) och den fungerar bra i kanske 4 timmar. Testade ta ytterligare en sådan på eftermiddagen och då håller det sig väldigt bra under dagen. Har tyvärr gjort det utan min läkares medgivande. Så min fråga är: kan man skynda på processen med doshöjning redan efter en vecka? Eller måste jag köra 30 mg en hel månad… eftermiddagen blir lidande och så ska det inte behöva vara! Sen äter jag även sertralin (100 mg) och undrar om det kanske är lika bra att sluta? Min ångest försvinner nämligen med elvanse. Eller är det bättre att fortsätta med sertralinet ändå? Har GAD bör kanske nämnas. Nu kanske detta blev lite flummigt och inte så konkret. Men hur som helst, berätta gärna kring era erfarenheter med elvanse och vilken dosering som fungerar bra osv. Tack på förhand!
Du kanske får fler svar inne på Bokstavsfolk iFokus.
/Maria
#TS Kontakta din läkare innan du börjar laborera med doseringen av dina läkemedel.
När man tar dessa preparat så blir det en del förändringar i hjärnans kemi, och det ska man inte själva laborera med. När man sätter in dessa preparat så är det mycket vanligt med s.k. insättningssymtom, och det bevisar ju att de inte fungerar som sockerpiller. Skulle du behöva söka vården så lär det inte vara särskilt populärt om du själv har mixtrat med dosen. Dessutom så räcker ju inte tabletterna tiden ut om du höjer, och du blir plötsligt utan.
Sertralin får inte sättas ut rakt av, då kan du må mycket dåligt. Be vården om ett nedtrappningsschema. 🙂