Biverkning att klösa
Hej! Jag undrar om det är någon mer här som erfarat biverkning av conserta/elvanse att klösa och riva upp huden och dra bort hår? Jag har själv ätit conserta över 10 år innan det här eskalerade. Jag har alltid varit "pillig" och älskat att tryckt finnar osv.. Men det här hände för ca 3 år sedan att jag började klösa mig själv i ansiktet. Minsta lilla torrfläck osv klöste jag på och det slutade med att jag hade stora och öppna sår i ansiktet och fick svinkoppor. Jag tillbringade ibland över sex timmar om dagen i badrummet för att klösa och dra bort hud. Jag kom försent till möten osv för att jag inte kunde sluta klösa. Jag grät och försökte sminka över och kände mig värdelös som inte kunde hindra mig själv att göra som jag gjorde. Förstod inte vad det berodde på, bara att det blev värre när jag var stressad.. Tillslut sökte jag hjälp av kbt. Efter ett antal möten blev det ändå inte bättre och vi spånade lite över vad detta berodde på tills han som jag samtala med sa att han trodde det berodde på consertan..Att han mött på 2 andra som gjorde ungefär lika som mig Och båda åt conserta. Först vela jag inte sluta eftersom consertan funkade jätte bra på mig. Tillslut blev det ohållbart och jag bestämde mig för att avsluta conserta behandlingen och sätta in strattera istället. Tro det eller ej, men det slutade! Jag klöste inte mer! Jätte skönt! Befriande! Efter ett år med strattera gav jag upp. Jag orkade ingenting, vela bara sova sova sova. Blev gravid, slutade och började med elvanse.. Och.. Började klösa mig i ansiktet igen.. Så sjukt frustrerande då jag äntligen fick tillbaka ork och mådde bra! Efter flytt och byte av psykiatri så tycker dom att jag ska byta till Ritalin.. Det har jag gjort men märker att det här med klösande kommer igen.. Jag blir så jävla frustrerad! Är det någon mer som har samma problem? Jag behöver dom här medicinerna för att funka och vara en bra mamma, men jag vill inte se ut som ett vandrande köttstycke i ansiktet heller..
Hej! Det du skriver ger mig många igenkänningar. Jag har aldrig ätit medicin för min diagnos, primär progressiv ms, men är sedan barn en som biter på nagelband och skinn på fingrar. Bitandet är något som finns med hela tiden och jag har alltid fått hålla mig, verkligen skärpa tanken för att kunna låta bli bitandet. Det gäller för mig både bland folk och i ensamhet. Jag är också starkt beroende av att pilla på hår, som att plocka bort oönskat hår i ansikte, på kroppen med pincett. Även detta kan helt uppsluka mig under långa stunder i ensamhet. Har i ungdomen också varit fixerad på mina acneproblem. Många gånger har jag funderat över vad min fixering kan härstamma från och har väl ingen klar tanke om det. Men en sak har jag märkt och det är att mina problem eskalerar efter att jag ätit något med gluten i. Det har blivit så uppenbart för mig eftersom jag undvikit allt med gluten i under drygt tre år. Jag får extrem klåda med extra stor inre oro efter att ha ätit även små mängder gluten. I samband med klådan och det stresspåslag den ger ökar mina bit-ochpillbehov. Det bli nästintill omöjligt för mig att låta bli. Hoppas mina rader ger dig någon ledtråd. /Agneta