Hos neurologen
Tjej, 24 år. Sen månader tillbaka orolig för ALS då tungan hoppar i munnen för mig. Dreglar inte men svårt att tala.. Tungan är spänd, som en klump och det rycker. Konstant. Även i andra muskler. Var hos neurologen igår där han gjorde en neuroundersökning (egen begäran från min sida) kollade balans, styrka, känsel och babinski. Även reflexer kollades. Han kontrollerade mina händer å fötter. NogA. Och sa att jag inte behöver oroa mig alls. Att jag allt är utmärkt. Även gjort en Mr hjärna som var fin. Men hur kan han Avgöra det utifrån? Inget blodprov taget, heller ingen lumbalpunktion av ryggmärgen. Kan jag då lita på honom? Menar.. Tungan känns helt bakom flötet. Han undersökte ju inte min mun. Var snälla med mig.
Hej jag har MS, jag tycker inte det låter som det. Det skulle synas förändringar på mr. Men als kan visa normal mr. Man brukar göra EMG - man ser hur musklernas funktion är. Det brukr bli avvikande resultat på den undersökningen om mn har als. Har du fått göra en EMG?
Nej har inte gjort en emg. Han menade på att jag är så ung och har inget avvikande någonstans för att det ska finnas anledning att gå vidare med utredningen. Kan man lita på det han ser med blotta ögat? Nervryckningar i tungan har jag hört är allt annat än gott.
#2 Jag törs ju givetvis inte säga något säkert. Neurologen vet ju mer än jag. Men han måste ju också lagt märke till det symtomet om det är så att du pratar annorlunda? Jag menar han behöver ju inte undersöka dig i munnen för att lägga märke till hur du pratar. Vad säger han om den saken med ryckningarna i tungan?
Han brydde sig ej om dem.
Det låter lite märkligt. Planerades det in något återbesök för att följa upp dina symtom senare?
Jag har gjort mängder med neurologiska undersökningar de sista drygt 10 åren och då brukar neurologen kolla om jag kan sträck ut tungan och om jag kan föra tungan snabbt från sida till sida. Fick du inte göra något sådant test?
Jag hade sökt igen om det inte ger med sig.
/Maria
Inget återbesök inbokat. Han förklarade vänligt för mig att allt var Normalt. Nej ingen sån. Men att röra tungan snabbt å sträcka ut är inga bekymmer alls.. Kanske skall tillägga att jag har mkt psykiska besvär ovh nyligen haft en psykos.. En del säger det hör till det, men känner nå är galet
Jag klarar inte tungtestet så det var därför jag frågade😉
Psyket kan ju spela kroppen många spratt.
/Maria
Azalhea, jag kan nog med säkerhet säga att dina tung problem inte är neurologiska. Hade läkaren anat minsta oro över din tunga hade han gått vidare med undersökningar. Har EDS och har stort förtroende för neurologer. Det är nog efter psykisk ohälsa det mest komplicerade sjukdomar med 1000-tals diagnoser och lika många undergrupper. Skulle han sett minsta lilla tecken på neurologisk sjukdom hade han inte släppt dig. Du kan känna dig lugn.
Jag tycker att du ska söka till en ny neurolog eller till vårdcentralen som då får skicka remiss.. du ska inte ha problem med tungan, det är ju helt sjukt att han inte ens kollade dig i munnen!