Neurologiska sjukdomar iFokus

Neurologiska sjukdomar

Etikett: off-topic
Läst 7449 ggr
JohannaN
8

läsvärt, har du ÅNK?? :)

Har du ÅNK?

Jag blev nyligen diagnostiserad med ÅNK (åldersbetingad nedsättning av korttidsminnet).

Så här visade sig symptomen:

Jag bestämde mig för att tvätta bilen. När jag är på väg ut till garaget upptäcker jag posten i hallen.

Bäst att kolla posten innan jag tvättar bilen, säger jag till mig själv. Jag lägger bilnycklarna på bordet, kastar reklamen i papperskorgen och märker att den behöver tömmas.

Därför lägger jag räkningarna och ett brev med en svarsblankett på bordet och bestämmer mig för att tömma papperskorgen först.

Eftersom jag trots allt går förbi en brevlåda när jag ska till pappersinsamlingen kan jag lika gärna posta svarsblanketten. Men då behöver jag en penna.

Mina pennor ligger på skrivbordet i arbetsrummet, så jag går in dit och hittar en flaska juice som jag börjat dricka ifrån. Jag ska börja leta efter pennan, men först måste jag flytta juicen så jag inte råkar spilla på skrivbordet.

Juicen håller på att bli varm och bör sättas in i kylen.

På väg till köket med juicen får jag syn på en blomvas som står på bänken. Blommorna behöver vatten, så jag ställer ifrån mig juicen på bordet.

Då ser jag mina glasögon som jag letat efter hela förmiddagen.

Det är bäst att jag lägger dem på mitt skrivbord, men först ska jag vattna blommorna.

Jag lägger glasögonen på köksbänken och fyller vattenkannan med vatten. Då får jag plötsligt syn på fjärrkontrollen till TV:n. Någon har lagt den på köksbordet.

Ikväll när vi ska se på TV kommer vi att få leta efter kontrollen, men ingen kommer att tänka på att den ligger på köksbordet.

Jag bör lägga den där den ska vara, men först ska jag vattna blommorna. Jag häller lite vatten i vasen, men det mesta hamnar på golvet. Jag lägger tillbaka kontrollen på bordet och går för att leta en trasa.

Så går jag ut i hallen igen för att försöka komma på vad jag hade tänkt göra.

Vid dagens slut är bilen fortfarande smutsig, svarsblanketten har inte blivit postad, det står en flaska med varm juice på bänken, blommorna är vissna, jag kan inte hitta någon penna, jag kan inte hitta fjärrkontrollen till TV:n, jag kan inte hitta mina glasögon och jag har ingen aning om var jag lagt bilnycklarna.

Jag försöker komma på varför det inte blev något gjort idag. Det är förbluffande för jag vet att jag har varit upptagen hela dagen och jag är helt FÄRDIG. Jag förstår att detta är ett allvarligt problem och jag ska söka hjälp för det, men först ska jag kolla min mail.

Kan du vara snäll och göra mig en tjänst?

Dela detta meddelande till alla som du tror har glädje av det, för jag kan inte komma på vem som jag redan har skickat det till.

tamfåglar är inte bara fåglar i bur, dom är så mycket mer^^ Är sajtvärd på http://undulater.ifokus.se https://fageltorget.fria.ifokus.se/ samt http://burfaglar.ifokus.se .

Maria
9

Visst är texten kul och man ska givetvis kunna skämta om allt men jag känner igen mig och skrattar glatt men samtidigt finns där en tagg som gör ont.😉

Vardagen är jobbig. Jag har gjort en minnesutredning och den var inte helt OK. Mitt liv består av postit-lappar och minnet i telefonen .

Jag brukar försöka skoja bort det hela och mina nära och arbetskamrater vet ju läget men det är sååå jobbigt ibland.

/Maria

Tjeja
0

Sådär har jag varit större delen av livet.. så åldersrelaterat…? mina problem började i tonåren… 😕

Medarbetare på Fågelmatning, Djurparker, Vilda djur och Politik i fokus.

Maria
0

#2 Har du någon diagnos?

/Maria

Tjeja
0

# 3 är hemma kaos jobbet skarp en diagnos? 🤦‍♂️

Jag är sjuksköterska… det kanske är en diagons i sig i och for sig?  🤔 

😃

Maria
7

#4 Jag inser ju att det är kul att skämta om men jag menade faktiskt allvar här.

Kan du arbeta fullt ut som sjuksköterska med minnesproblematik?

/Maria

Tjeja
0

Ärlig talat Maria, jag upplever mitt liv precis som det beskrivs i berättelsen ovan på hemmaplan. Där finns ingen struktur och allt bara flyter runt.

På jobbet däremot är jag en av dem som organiserar upp och håller i strukturer, av någon anledning har jag inte alls samma problem att hålla något i minnet på jobbet. Där är problemet istället brist på personal så oavsett hur mycket du klarar av att hålla ordning på i huvudet så har man bara två ben och två händer och kan bara vara på en plats i taget. Vilket medför bekymmer när 3 patienter ska ha sin medicin samtidigt som en ska iväg på röntgen, en skrivas in och två hämtas ifrån postop inom samma 5 minuter. Den stackaren som ska skrivas in kan få vänta länge, mediciner som inte är vitala att de administreras på minuten blir försenade och opköerna förlängs när vi inte kan ta emot alla nyopade samtidigt. Den som ska på röntgen får inte vara någon som behöver sövas för då måsta man som ssk följa med och övervaka.

Nej om jag hade samma minnesproblem på jobbet som hemma skulle det aldrig någonsin fungera.

och tja, även om jag skämtade till det så menade jag allvar. Mitt liv hemma är kaos, men på jobbet är jag skarp. Det är skillnad som natt och dag och jag vet inte varför det är så, men så är det.

Maria
0

OK, Jag är inte "skarp" någonstans och har 50% sjukersättning och jobbar 50% med enbart administrativa uppgifter numera och jag kan endast göra en sak i taget.

Då är det med andra ord ingen neurologisk åkomma du har som gör ditt hemmaliv kaotiskt om jag fattar det hela rätt.

/Maria

Maria
8

Jag kollade nu och denna sidan har tyvärr ingen aktiv Sajtvärd och jag är övertygad om att denna tråden hade tagits bort i så fall för det är ju faktiskt lite som att komma in på en sida om neurologiska sjukdomar och driva med ett tillstånd som faktiskt är ganska allvarligt för de som drabbats "på riktigt" och inte bara är allmänt vardagsvirriga….

Jag är också övertygad om att TS menade väl men ibland så kan det bli lite fel😉

/Maria

[Lummer]
1

Trodde det hette ÅNF …känner helt klart igen mig😨

91Marran
0

Det kallas livet. Kanske inte för precis alla, men jag har det så väldigt ofta. Tenderar att välja att inte ens som i ts historia börja med att tvätta bilen, för då blir tusen saker gjorda lite smått och inget blir klart. Som Tjeja skriver så är det så att har man fullt upp med saker att göra och inte hinner tänka då fungerar det bättre, men så fort hjärnan får en chans att tänka själv så "skiter" det sig. Räcker med att den hinner tänka någon få sekund, så kan det vara kört. När jag är hemma brukar jag undvika att göra saker som tar längre än en minut. Förutom att typ duscha, för då kan jag inte göra så många andra saker samtidigt. Jag skulle till exempel inte ställa mig och laga kvällsmat, ibland inte ens äta kvällsmat, inte heller gå upp tidigare än precis nödvändigt för att hinna iväg. Jag skulle alltså inte gå upp 20minuter innan jag måste gå. Max tio minuter. Jobbet blir lidande av att man inte kan fungera en längre stund, men får ett nytt nu, så hoppas att det hjälper lite. På mitt förra jobb så skulle jag hålla allt i huvudet, blev lite pannkaka då och då, även att jag försökte skriva ner det mesta. Så planera inte, utan ta allt som det kommer och se till så att du har lång tid på dig att utföra sakerna. Det hjälper mycket. :-) Förresten gör inte som jag med maten. Det är inget att rekommendera till andra.

Mvh
Mig

[Torahzen]
1

😂

Jag känner igen mig Jag försöker göra en sak i taget, men vips håller jag på med något annat…

Jag är sjukskriven för närvarande, läkaren har inte kommit till varför. Jag har brist på energi och koncentrations svårigheter. Jag tar "ledigheten" till att ladda om. Det blir bättre och bättre för varje dag.