Neurologiska sjukdomar iFokus

Neurologiska sjukdomar

Etikettallmänt
Läst 3632 ggr
hyvetytte
0

väntetider

Hej! Hur länge fick ni vänta på er första neurologiska undersökning? Jag har varit hos vårdcentralen och fått en remissbekräftelse från neurologen där det stod att jag kommer bli kallad inom sex månader. Jag klarar knappt av att sköta mina studier för min ångest och jag får kämpa mig ut på promenader med min hund, träna med min hund och gå till gymmet.

Vänsterbenet är helt kaputt, svagt och ostabilt. Började i hamstring och har spridit sig i hela benet: höft, lår, vad och fot. Ser ingen skillnad på muskelmängd på höger och vänster ben. Känslan har spridit sig i armen och vänster arm är markant svagare och nu när jag spände armarna och kände på dem var högern hård som den brukar vara men vänstern va helt mjuk, som innan jag började styrketräna. Musklerna i vänster ben och arm är långsammare och mindre uthålliga men jag vet inte om maxstyrkan har påverkats särskilt mycket. Det är som att jag får anstränga de musklerna mer för att få ut maximal kraft när jag tränar. Min vänstra korsrygg gör ont och är dubbelt så stor som högern, jag tycker mig känna en knöl när jag trycker hårt men läkaren gör inte det då denne inte tycks ha förmåga att ta i lite även när jag säger det ;) läkaren säger inget om någon misstänkt sjukdom eller något. Står på 1177 misstanke om neurologisk sjukdom, är det något som ni tänker spontant? Någon med liknande erfarenheter? Jag måste veta något annars går jag under, det har blivit mycket värre de senaste dagarna. Om man har en tumör i säg ryggraden, undersöker neurologen det eller kommer jag isåfall remitteras till onkolog? Hur länge fick ni vänta och lönar det sig att ringa och tjata? Säga att det förvärras?

Är kvinna, 23 år.

VildaVittra
0

Ett halvår? Är de fullständigt från vettet? Kräv att få komma till ett annat landsting med kortare väntetid. 

Jag skulle inte hålla på att träna hårt nu om jag var du, är det någon skada i ryggen/nerverna, så finns ju risken för att det förvärras av det. Vänta med det tills läkarna gett klartecken.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

hyvetytte
0

#1 åh tack jag ska ringa till vårdcentralen igen på torsdag (13-dagen imorgon) och tjata på dem, säga att det förvärrats. Man trodde ju att de fanns en vårdgaranti på tre månader i det här landet. 

Läkaren sa att jag kunde träna på, men du har nog rätt, bättre att vara försiktig, hade inte alls tänkt på det. Hon verkade inte se mitt problem som jätteallvarlig.  Hon skyllde min större vänstra korsrygg på min mycket knappt märkbara skolios 🤔

[helga21]
0

Åk in akut!

Farwuq
1

Från mitt besök vårdcentral - då jag fick remiss - till det första besöket på neurologen tog det ca två månader.
Sen tog det - efter magnetröntgen,  lumbalpunktion, etc.  etc. - ytterligare tre innan diagnosen var helt klar.

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

hyvetytte
0

#4 Jag ringde och tjatade på dem och fick då en tid två månader från mötet på vc. Nu har jag genomgått MR och de hittade inget konstigt på den, har tagit blodprover jag inte fått svar på och väntar på kallelse för EMG. Vet du om de kan missa typ tumörer i ryggen om de inte använder kontrast? För jag känner tydligt en knöl på vänster sida men de har inte sagt någonting om de på MR…

Maria
0

Min tumör upptäcktes när jag åkte in akut för hjärnhinneinflammation.

/Maria

hyvetytte
0

#6 hade dom missat den tidigare?

Farwuq
0

Jag tror att det är svårt att missa en tumör efter MR; där de just letar efter en sådan.

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

hyvetytte
0

Jag ska fråga läkaren vad det kan vara, min rygg är nästan dubbelt så tjock där och de såg inte ens om det va muskler eller något annat som gör storleksskillnaden så därför tänkte jag att det kanske inte syns utan kontrast eftersom muskelmassa tydligen inte gör det, i remissen såg jag att läkaren beställde med och utan kontrast men de körde bara utan kontrast lumbalt.

Maria
0

#7 Jag har glömt att du frågat.

Nej, det hade inte missat den för jag hade aldrig sökt eller haft några symtom innan. Man upptäckte det när man gjorde en MR på hjärnan när jag åkt in akut för svår huvudvärk och uttorkning.

#9 Har du fått något ytterligare svar?

/Maria

hyvetytte
0

#10 Okej, är du frisk nu? 

Läkaren sa att det var väldigt ovanligt att missa en tumör på MR,  speciellt i ryggen, om det skulle vara det som jag kan känna skulle den vara stor och svår att missa. Jag har tagit blodprover och mitt b12 var skyhögt men mer vet jag inte. Ska på EMG så jag hoppas att det bara är någon nerv som kommit i kläm någonstans, blir så rädd nu när min ena arm har tappat massor med muskelmassa..

Maria
0

#11 Frisk så tillvida att tumören som var elak är bortopererad men jag har en del problem med kroppen och minnet annars är det bra😉

Jag tror också att det är svårt att missa tumör med MR.

/Maria

hyvetytte
0

#12 Okej skönt att höra att de fick bort den ordentligt! 🙂 Tråkigt  att det ska behöva ge bestående men bara :/

Skönt att höra att både läkare och alla i tråden verkar överens angående tumör och MR :)