Neurologiska sjukdomar iFokus

Neurologiska sjukdomar

Etikettallmänt
Läst 12557 ggr
HI91
0

Alkohol och MS

Hej, detta är mest en fråga av ren nyfikenhet, (ställde ungefär samma på sidan om reumatism då jag troligtvis lider av det med) men hur påverkas ni som har MS av Alkohol? Vad jag har läst så ska det ha stor negativ effect på fatigue symptomen, men efter en helg nu med en hel del dricka så har jag mått precis tvärt om, både min värk och trötthet har vart helt borta. 

Jag är nu inte den som brukar dricka i vanliga fall, överhuvudtaget, med två fester på raken så blev det endel i helgen, både torsdag natten och fredagsnatten, och dagarna efter va helt underbara, jag minns inte när jag senast va så smärtfri, eller pigg för den delen, fingrarna va något svullna, som vanligt, men de gjorde inte ont.. men idag så börjar värken sakta komma krypandes tillbaka.. Tröttheten e dock inte så farligt än.. Så det är mest av ren nyfikenhet jag undrar =) (lovar, jag skall inte gå å börja dricka för jämnan:P)

[Mustangcab]
2

Det är så att alkohol faktiskt kan ha en positiv inverkan på MS och andra sjukdomar som berör nervsystem. Dock inte i mängder. Men skakningar och stelhet kan bli bättre tillfälligt. Värken bedövas också till viss del men man får var försiktig om man tar mediciner som kan interagera med alkohol.

Farwuq
3

Jag dricker nära nog inte alkoholhaltiga drycker alls. Jag blir lätt trött och virrig och dessutom tar jag Lyrica och en del annat, troligen skulle det bli en dålig kombination.

😉

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland