Din utredning
Har du fått en diagnos? Här diskuterar vi alla utredningar, hur dem går till och svarar på frågor för den som väntar utredning. Hur gick din utredning till?
MVH Fanny - sajtvärd på www.neurologiskasjukdomar.ifokus.se
Jag har faktiskt en pågående utredning. Skall träffa neurologen för första gången på fredag. Jag gjorde en CT i slutet av november och svaret var negativt. I fredags förra veckan så utförde jag en MR och väntar på svaret. Primärt så beror utredningen på tremor i händerna.
Då jag förlorade min far till följd av en hjärntumör så var min läkare inte det minsta motvillig att utföra diverse tester.
Usch. Men MR kan nog visa en del. Vad tror du själv att det kan vara? Tremor i händerna kan ju bero på lite olika saker.
Jag har ingen riktig koll på vilka tumörer som är ärftliga men kan tänka mig att en hjärntumör kan vara det. Beklagar över det med din far, verkligen tråkigt.
Lycka till och berätta gärna hur det går. 🌺
Ja, tremor kan bero på mycket. Har funderat på om det kan vara så enkelt som en stram muskel. Jag växte dock upp med "migrän" och har fått en del psykologiska förändringar samt orkeslöshet m.m. på senare tid.
Jag blev faktiskt besviken när resultatet från skiktröntgen kom tillbaka negativt. Ju tidigare man finner orsaken desto tidigare kan man åtgärda problemen. Det värsta vore nog om MR är negativ och neurologen kommer med någon skräpbedömning.
Jag har alltid haft migrän sedan barn men 2005 så fick jag en enorm huvudvärk på nätterna framförallt. Väldigt obehagligt. Jag gick ner en massa kilon då jag inte kunde behålla mat eller vätska.
När min man mer eller mindre tvingade mig till akuten så blev jag inlagd direkt. Jag hade hjärnhinneinflammation och man trodde det berodde på borrelia som satt sig i nervsystemet.
Vid MR så upptäckte man en förändring i hjärnan som man följde upp med en mängd MR ganska tätt. Man funderade på att göra en biopsi men den satt så illa till så att då var det lika bra att operera med en gång istället för två ingrepp.
2010 så började jag få domningar i vänster sida. Framförallt armen och tungan blev som bedövad. Då var det dags för operation och alla trodde det var någon godartad tumör eftersom den växt ganska långsamt.
Nu var det en mycket elak tumör men man fick bort hela och jag strålades i 6 veckor efteråt.
/Maria
#3 Det jag kan tänka mig är att du kanske behöver göra ett ryggvätskeprov om det skulle vara kanske MS. Fast visst, det syns väll på MR men bara för att kunna utesluta vissa saker helt. Nu när du väl kommit till neurologen tycker jag att du ska få en riktig utredning. #4 vart satt tumören? Tänker mer på att armen och tungan domnade.
#5 Tumören satt bakom lillhjärnan mot hjärnstammen. Blir nästan mitt i huvudet.
/Maria
Min utredning började efter att jag kämpat emot ett antal läkare på min vårdcentral som satt ångest på mig när jag berättade mina symptom. Efter ett tag fick jag komma till en neurolog på lasarettet som skickade mig till Karlskrona på ett s.k. MSLT-test där jag fick elektroder "fastklistrade" på olika ställen på huvudet. Sedan fick jag en liten dator med mig för att åka hem och övernatta en natt hemma. Dag två blev det att åka tillbaka till sjukhuset för att göra det "stora" testet, vilket var att sova i olika omgångar under dagen med en dator som undersöker min hjärnaktivitet under sömn. Jag fick sova i fem olika omgångar under dagen, hade 20 minuter på mig varje omgång. Det datorn registrerar är: - om jag ens somnar - hur snabbt jag isåfall somnar - hur snabbt jag går in i REM För att få diagnosen Narkolepsi så var man tvungen att somna 4 av 5 gånger inom 8 minuter och gå in i REM högst fem minuter efter man somnat har jag för mig. Det fanns inga frågetecken ang. min utredning utan det kunde lika gärna stått Narkolepsi i pannan på mig.
Jag är diagnostiserad Primär Progressiv Multipel Skleros, sedan några år. Jobbar fortfarande men mår inte särskilt bra.
Håller mig på benen med jobb, promenader, rehabgympa och akupunktur.
Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland