Annons:
Etikettmediciner
Läst 1591 ggr
Eda
4/22/16, 9:43 AM

Multipel skleros

I DN finns en intressant artikel om en MS-drabbad kvinna som genom behandling med sina egna stamceller varit symptomfri från sin sjukdom i två år. (C:a 80 av 120 personer som fått behandlingen har varit symptomfria i fem år.)

MS (multipel skleros) har hitintills räknats som en obotlig sjukdom, den drabbar cirka dubbelt så många kvinnor som män, c:a 20 000 i Sverige har sjukdomen. MS är en kronisk neurologisk sjukdom som ger inflammationer och ärr i det centrala nervsystemet. Symptomen varierar t.ex. förändrad känsel, gång och balanssvårigheter samt synpåverkan är vanligt.

De flesta som har MS får medicin som håller sjukdomen i schack. Stamcellstransplantation som innebär en tuff och inte helt ofarlig behandling är ett alternativ när medicinen inte hjälper.
Läs mer i följande artikel: http://www.dn.se/insidan/stamceller-gav-ms-sjuka-kajsa-ett-battre-liv/

♿ Blogg om hjälpmedel & aktiviteter vid funktionsnedsättning. www.handikapptips.wordpress.com

👗 Blogg om tips på kläder & handarbeten vid funktionsnedsättning. www.textilochtips.wordpress.com

🌺Bloggarna är ideella, jag säljer inget och har ingen ersättning från butiker.

Annons:
Maria
4/22/16, 9:59 AM
#1

Ja det är fantastiskt att det finns en ny metod för just MS.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

[Torahzen]
4/22/16, 10:07 AM
#2

Underbart! Jag har en kompis som hoppas att få den behandlingen.

Magi-cat
4/22/16, 10:11 AM
#3

Det låter underbart, verkligen!

Vi har en tråd på Hjärnan, hoppas det är ok att lägga in en länk:

http://hjarnan.ifokus.se/discussions/570b4139ce12c47575000006-blodstamcellstransplantation-till-ms-sjuka?56373c48ce12c40e38001185-1


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Farwuq
4/22/16, 10:13 AM
#4

Jag är en av de sjuka. Jag har Primär Progressiv Multipel Skleros.
😕

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

Maria
4/22/16, 10:14 AM
#5

#4 Har man tagit upp transplantation med dig?

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Farwuq
4/22/16, 10:54 AM
#6

Nej.

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

Annons:
Maria
4/22/16, 11:01 AM
#7

#6 Det kanske är skönt att veta att det finns en sista utväg i alla fall.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

thenameless
4/23/16, 12:04 PM
#8

Jag har hopp om stamcellsbehandling även för oss med neurologiska skador

All that is left are memories, and the pieces of a shattered existence….

Vixxen
5/9/16, 9:12 AM
#9

Intressant!

thenameless
5/9/16, 10:06 AM
#10

Den i min hjärna "enkla" lösningen jag hoppas på är ju transplantation av stamceller till min ryggmärg där de kan återskapa/laga de skadade nervcellerna i min rygg.

Uppenbarligen är det lättare med Ms än med Spina Bifida? eller så är det fler av er så att det är mer ekonomiskt gångbart att forska på det området?

All that is left are memories, and the pieces of a shattered existence….

Farwuq
5/9/16, 1:33 PM
#11

Det är inte ekonomisk försvarbart att "hela" gamla gubbar som mig, vi blir ju bara dyrare vartefter.

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

Maria
5/9/16, 3:44 PM
#12

#10,11

Jag tror inte det handlar om det utan att man inte har kommit så långt ännu.

Varför det är lättare med MS och blodcancersjukdomar är ju att man behandlar hela "systemet" (hela kroppen) med stamceller antingen från en själv eller från en givare. Så hela kroppen blir väldigt påverkad vid en transplantation.

Är det en allotransplantation dvs. från en givare så kan man drabbas av GVH där kroppen försöker stöta bort cellerna som kan visa sig på olika sätt.

http://sv.healthline.com/health/en-kamp-mellan-celler-graft-versus-host-sjukdom-gvh#Orsaker4

Det är en oerhört påfrestande metod för kroppen.

Att just läka specifika områden i kroppen med stamceller hade ju varit alldeles fantastiskt men vi kanske kommer dit så småningom.🙂

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Vixxen
5/9/16, 11:09 PM
#13

Det forskas mer på "bredare" sjukdomar med fler drabbade personer sen om andra neurologiska diagnoser kan ha nytta av den forskningen är det ju en himla fördel!

Annons:
Upp till toppen
Annons: